خانه / آیات قرآنی / خواص آیه 57 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر آیه 57 سوره یس

خواص آیه 57 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر آیه 57 سوره یس

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص آیه 57 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر آیه 57 سوره یس را برای شما عزیزان قرار دادیم . آیه 57 از سوره مبارکه یس دارای خواص و فوائد بیشماری می باشد . برای افزایش خیر و برکت در عمر و مال نوشتن و به همراه داشتن این آیه بسیار موثر است . در ادامه از سایت دعاگو همراه ما باشید با خوای و فضیلت آیه 57 سوره یس + معنی کلمات و تفسیر و شرح آیه و نکات ادبی و پیام های آیه 57 سوره یس …

خواص آیه 57 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر آیه 57 سوره یس

خواص آیه 57 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر آیه 57 سوره یس,آیه 57 سوره یس,مداومت در خواندن آیه 57 سوره یس,ترجمه و معنی آیه 57 سوره یس,تفسیر و شرح آیه 57 سوره یس,آیه برای خیر و برکت در مال و عمر,پیام و نکات ادبی آیه 57 سوره یس

هر که با خود دارد در عمر و مال او برکت آید

متن آیه با ترجمه :

لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَ لَهُمْ مَا يَدَّعُونَ

برای آنها در آنجا میوه‌های گوناگون و هر چه بخواهند آماده است.

معانی کلمات آیه :

«فَاکِهَةٌ»: میوه. مراد انواع میوه‌ها است. تنکیر آن برای تفخیم است که بیانگر مرغوبیّت و کثرت میوه‌ها است. «یَدَّعُونَ»: طلب می‌کنند. درخواست می‌نمایند. دلشان بخواهد.

پیام های آیه :

1- در بهشت، بيكار نيست. «فِي شُغُلٍ» ( «شُغُلٍ» كه با تنوين و به اصطلاح نكره آمده به معناى مشغله‌اى است كه كنه و عمق آن ناشناخته و وصف‌ناپذير است.)

2- در بهشت، غم و اندوه نيست. «فاكِهُونَ»

3- در بهشت، زندگى بدون مرگ، سلامتى بى مرض، جوانى بى پيرى، عزّت بى‌ذلّت، نعمت بى محنت، بقا بى‌فنا، خشنودى بى خشم و انس بى وحشت است. «فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ»

4- در بهشت، تنهايى نيست. «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ»

5- مسكن بهشتى آرامش بخش است. «فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ»

6- نشستن بر تخت و صندلى، به نشستن روى زمين برترى دارد. «عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»

7- در بهشت بهترين تغذيه است. «لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ» (فاكهة به صورت نكره آمده تا علامت آن باشد كه با ميوه‌هاى آن چنانى پذيرايى مى‌شوند).

8- در بهشت محدوديّت نيست. «وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ» ( «يَدَّعُونَ» به معناى آن است كه هر چه مى‌خواهى بخواه و تمنّا كن.)

9- معاد جسمانى است. (كلمات ميوه و همسر و تخت نشانه‌ى آن است كه در قيامت با همين جسم زندگى خواهيم كرد).

10- در بهشت رضا و سلامى با عظمت از خدا دريافت مى‌شود. سَلامٌ قَوْلًا …

11- دريافت سلام الهى، آرزو و خواسته بهشتيان است. وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ سَلامٌ‌ …

نکات ادبی آیه :

فاكِهَةٌ

«فاکهة» به معنای میوه، از ماده «فکه» است که این ماده در اصل بر طیب خاطر و دلپسندی و یا خوش طبع بودن دلالت می‌کند و در ذیل آیه ۵۵ همین سوره درباره‌اش توضیح داده شد.

ماده «فکه» در اصل بر طیب خاطر و دلپسندی (معجم المقاييس اللغة، ج‏۴، ص۴۴۶) و یا خوش طبع بودن (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏۹، ص۱۳۱) دلالت می‌کند.

یدَّعُونَ

قبلا بیان شد که ماده «دعو» در اصل به معنای «متمایل شدن به جانب کسی با کلام» ویا «خواستن چیزی با توجه و میل به آن» و معادل کلمات فارسی «دعوت کردن و خواندن» است. به تعبیر دیگر، دعا همان ندا دادن است با این تفاوت که «ندا دادن» عموما با صدای بلند است، اما دعا می‌تواند با صدای بلند یا آهسته (نجوی) باشد. مصدر «دَعْوَی» هم به معنای «ادعا کردن» به کار می‌رود (فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا؛ اعراف/۵) و هم به معنای «دعا کردن» (وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏؛ يونس/۱۰).

فعل «یدَّعُونَ» در اصل از باب افتعال (اِدتَعَوَ) بوده که بعد از اعلال و ادغعام به صورت «ادَّعی یَدّعی» درآمده است و غالبا آن را به معنای آرزو (تمنی) دانسته‌اند (أبوعبيده، به نقل از مجمع‌البیان، ج۸، ص۶۷۲؛ لسان العرب، ج۱۴، ص۲۶۰) مصدر آن یعنی «ادعاء» در فارسی نیز رایج است.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *