خانه / آثار تاریخی و بناهای باستانی / گورستانی با سنگ قبرهای استوانه ای ایستاده در کوهستان

گورستانی با سنگ قبرهای استوانه ای ایستاده در کوهستان

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com گورستانی با سنگ قبرهای استوانه ای ایستاده در کوهستان را قرار دادیم . گورستان خالد نبی یکی از گورستان های تاریخی و باستانی می باشد که بر روی قله کوه گوکجه داغ شهرستان گنبد کاووس واقع شده است . سنگ قبرهای این گورستان به شکل استوانه ای و ایستاده می باشند .

گورستانی با سنگ قبرهای استوانه ای ایستاده در کوهستان

گورستانی با سنگ قبرهای استوانه ای ایستاده در کوهستان,گورستان خالد نبی,گورستان با سنگ قبرهای ایستاده,گورستانی تاریخی و باستانی در قله کوه,گورستان با سنگ قبرهای ایستاده,گنج و دفینه در گورستان خالد نبی

گورستانی با سنگ قبرهای استوانه ای ایستاده در کوهستان

گورستان و زیارتگاه خالد نبی در منطقه ای کوهستانی و در 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و روی قله کوه «گوگجه داغ» قرار گرفته است .

این گورستان بی نظیر با سنگ قبرهای استوانه ای شکلش سرزمینی راز آلود را خلق کرده است .

در این گورستان حدود 600 سنگ قبر وجود دارد که ارتفاع تعدادی از آنها به پنج متر و قطرشان به نیم متر هم می رسد.

این سنگ قبرها که مانند شمعی بر مزار مردگان قد برافراشته اند ، از سنگ یکپارچه تراشیده شده اند.

وقتی در این گورستان زیبا قدم بر می دارید ، سنگ گورهایی را می بیند که کمی با یکدیگر تفاوت دارند ، تعدادی به شکل استوانه ای بلند هستند، تعدادی دیگر به شکل کلاه خود تراشیده شده اند و به صورت نیمکره اند؛ به جز سنگ گورهای استوانه ای و نیمکره ای ، سنگ گورهای دیگری هم وجود دارد که تعدادشان کمتر از انواع دیگر است .این سنگ ها به شکل شاخ قوچ هستند.

به اعتقاد باستانشناسان، در فرهنگ قدیمی ترکمن ها قوچ نماد قدرت و فرمانروایی بوده است . البته نقش شاخ قوچ را به جز سنگ قبرها می توان در سر ستون خانه ها و نقش و نگار گلیم ها و فرش ها هم دید .

از آنجا که بیشتر سنگ قبرهای گورستان خالد نبی ، عاری از کتیبه و نوشته هستند، کار تحلیل و تفسیر سنگ قبرها برای باستان شناسان مشکل شده است .

به همین دلیل کارشناسان در تعیین قدمت و پیشینه این گورستان تاریخی اظهار نظر دقیقی نکرده اند. اما تاریخی بودن این گورستان را می توان از روی سه زیارتگاهی که در منطقه خالد نبی وجود دارد ، حدس زد چرا که این امامزاده ها مانند نمونه های دیگری که در کشورمان وجود دارد ، در ارتفاع و مناطق صعب العبور ساخته شده اند.

گورستان خالد نبی در کنار آرامگاهی متعلق به خالد نبی غیث بن سنان یکی از پیغمبران بعد از حضرت عیسی (ع) قرار دارد.

کتاب «ناسخ التواریخ» درباره این شخص چنین نوشته شده است: «خالد بن سنان 6 هزار و 123 سال بعد از حضرت آدم(ع) و در سال 530 میلادی بر تخت نبوت نشست و مردم زمان خود را به شریعت حضرت اسماعیل ذبیح الله(ع) دعوت کرد. »

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *