خانه / اسماء الحسنی (نام های خداوند در قرآن) / خواص ذکر اسم یا علی یا عظیم + معنی و مفهوم ذکر یا علی یا عظیم

خواص ذکر اسم یا علی یا عظیم + معنی و مفهوم ذکر یا علی یا عظیم

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص ذکر اسم یا علی یا عظیم + معنی و مفهوم ذکر یا علی یا عظیم را قرار دادیم . اسم های یا علی و یا عظیم دو اسم از اسم های اعظم خداوند می باشد و دارای خواص و فضیلت فراوانی می باشد . در ادامه از سایت دعاگو همراه ما باشید با شرح کامل و تفسیر ذکر دو اسم یا علی و یا عظیم و خواص و فضیلت و گفتن ذکر یا علی و یا عظیم …

ذکر زبانم بود یا علی یا عظیم,خواص ذکر یا علی و یا عظیم,ذکر زبانم بود یا علی و یا عظیم

خواص ذکر اسم یا علی یا عظیم + معنی و مفهوم ذکر یا علی یا عظیم

خواص ذکر اسم یا علی یا عظیم + معنی و مفهوم ذکر یا علی یا عظیم,خواص و فضیلت ذکر یا علی,خواص ذکر اسم یا عظیم,آثار و برکات ذکر یا علی یا عظیم,ثواب گفتن ذکر یا علی یا عظیم,فوائد اسم اعظم یا علی یا عظیم

خواص ذکر اسم یا علی یا عظیم + معنی و مفهوم ذکر یا علی یا عظیم

اثر گفتن «یا عَلِیُّ یا عَظیم»

حضرت امام رضا علیه السلام فرموده ‏اند:

خداوند تبارك و تعالى براى خود نام‏هایى را اختیار فرموده كه با آن‏ها خوانده ‏مى ‏شود، و اوّل نامى را كه اختیار نموده «العلیّ العظیم»؛ «بلندمرتبه بزرگ» است؛ زیرا كه او از هر چیز برتر و بزرگتر است.

از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده است:

هر فرد مؤمن اگر با نیّت خالص و توجّه به خدا و معناى این دو اسم مبارك: «یا عَلِیُّ یا عَظیمُ» مداومت كند، داراى قدر و منزلت گردد.

دعای «یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ» از جمله دعاهایی است که از مضامین و محتوای بسیار بلندی برخوردار است و قرائت آن در ماه مبارک رمضان‏ بعد از نمازهای واجب توصیه شده است

«سید بن طاووس» از امام صادق و امام کاظم (ع) روایت کرده است که فرمودند:

از اول ماه تا آخر ماه مبارک بعد از هر نماز فریضه‏ ای، آن دعای شریف زمزمه شود.

«یا عَلِیُّ، یا عَظیمُ، یا غَفُورُ، یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ، الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ ،وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ

ای برتر و با عظمت، ای آمرزنده و مهربان، تویی پروردگار با عظمتی که چیزی همانندت نیست‏ و تویی شنوای بینا».

فراز های فوق پیرامون مسأله خداشناسی‏ سخن می‏ گوید.

«علو مقام و عظمت خداوند» اولین و دومین اوصاف الهی در این دعاست.

کلمه «علی» که از ماده «علو» گرفته شده به معنی بلند مقام است، و نیز به کسی گفته می ‏شود که قادر و قاهر است و کسی قدرت مقاومت در برابر اراده او ندارد.

هم چنین تنوع موارد استعمال کلمه‏ «عظیم‏» در قرآن مجید نشان می دهد، این واژه به هر چیزی که به نوعی دارای بزرگی، عظمت و وسعت باشد اطلاق می‏ گردد.

در ادامه دو صفت‏ از صفات مهر آمیز خدا، یعنی «غفور» و «رحیم» ذکر شده که بیان کننده نهایت لطف و رحمت خداست‏ و به جنبه آمرزش خداوند اشاره دارد که بیان غفران و رحمت الهی جنبه امیدواری را در میان دعا کنندگان غلبه می دهد.

«اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ

تویی پروردگار با عظمت»

یعنی او هم «رب‏» است و پروردگار، و هم «عظیم‏» است و قادر و مقتدر.

واژه «ربّ‏» در اصل به معنای پرورش و تربیت کننده و سوق دهنده به کمال است و هنگامی که به طور مطلق به کار رود تنها بر خداوند اطلاق می‏ شود چرا که او مالک حقیقی و مربی و مصلح همه چیز است.

تعبیر به «رب‏» (مالک و مربی) در این دعای شریف، بهترین محرک برای تفکر و اندیشه است، چرا که مهم ترین مساله در زندگی انسان این است که بداند از ناحیه چه کسی آفریده شده؟ و امروز صاحب اختیار و مربی و ولی نعمت او کیست؟

«الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ

که چیزی همانندت نیست»

این جمله در حقیقت پایه اصلی شناخت تمام صفات خداست که بدون توجه به آن به هیچ یک از اوصاف پروردگار نمی‏ توان پی‏ برد، زیرا خطرناک ترین پرتگاهی که بر سر راه پویندگان طریق «معرفة الله» قرار دارد همان پرتگاه «تشبیه» است که خدا را در وصفی از اوصاف شبیه مخلوقاتش بدانند این امر سبب می‏شود که به دره شرک سقوط کنند

سپس اوصاف دیگر ذات مقدسش آمده است:

«وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ

و تویی شنوای بینا»

مقصود از توصیف خداوند به این دو صفت این است که تمام دیدنی ‏ها و شنیدنی‏ ها پیش او حاضرند، هرگز خداوند از آنها غافل نیست، به عبارت دیگر آنچه را که دیگران با چشم و گوش می‏ بینند و یا می‏ شنوند، او با علم نامتناهی خود از آنها آگاه بوده و اطّلاع دارد.

«َعلی» همان اسمی است که در سجده می گوییم: «سبحان ربی الاعلی و بحمده». در این اسم، با علوّ الهی خداوند کار داریم. «عظیم» همان اسمی است که در رکوع می گوییم: «سبحان ربی العظیم و بحمده» و دراین اسم، با عظمت الهی کار داریم.

ما با این 2 اسم، خدا را صدا می زنیم:

«یا علی یا عظیم» و بعد می گوییم: «یا غفور یا رحیم». زیرا این 4 اسم تکلیف بقیه دعا را برای ما مشخص می کند. با این4 اسم، در می زنیم تا برای بقیه ی خواسته های ما دَرِ دعا به روی ما باز شود. نیازها و درخواست های حقیقی ما با این 4 اسم و براساس ساختار وجودی، مصلحت دنیا و آخرت ما تنظیم شده است.

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *