خانه / اسماء الحسنی (نام های خداوند در قرآن) / خواص ذکر یا رشید برای حل مشکلات و گشایش در کارهای سخت

خواص ذکر یا رشید برای حل مشکلات و گشایش در کارهای سخت

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص ذکر یا رشید برای حل مشکلات و گشایش در کارهای سخت را قرار دادیم . یا رشید از اسماء الله و صفات خداوند می باشد . معنی و مفهوم یا رشید یعنی تعالی دهنده و دوستدار راستی و نیکی و صاحب رشد . از خواص و فضیلت های ذکر الرشید می توان به حل شدن و رفع و برطرف شدن مشکلات و گرفتاری های زندگی و گره گشایی از کارها و آسان شدن کارهای سخت و دشوار اشاره کرد …

خواص ذکر یا رشید برای حل مشکلات و گشایش در کارهای سخت

ذکر یا رشید,معنی ذکر یا رشید,آثار و برکات ذکر یا رشید,ذکر الرشید برای گشایش کار,ذکر یا رشید برای گره گشایی از کار,معنی و مفهوم ذکر الرشید,ذکر یا رشید از اسم های اعظم

خواص ذکر یا رشید برای حل مشکلات و گشایش در کارهای سخت

خواص و فضیلت ذکر یا رشید :

معنی ذکر یا رشید :

کامل مطلق تعالی دهنده ، راستی و نیکی پسند کننده ، کارهای خدا مطابق حق و ثواب و حکمت است

خاصیت ذکر یا رشید :

هرکس زیاد بخواند مشکلاتش حل می شود و کارها به خوشی پیش می روند انشاء الله

تفسیر ذکر الرشید از اسم های اعظم خدا :

« الرَّشید » اسمی از اسماء حُسنی و یکی از صفات برجسته و عالی خداوند متعال است. معنای الرَّشید یعنی صاحب رُشد بیشتر یعنی عاقل با معرفت و بصیر و هدایت شده و در اصطلاح الرَّشید به کسی اطلاق میشود که تمامی برنامه و روند کار خود را با تدبیر و حکیمانه از بَدو تا انتهاء درست و صحیح برنامه ریزی و تنظیم کند به نحوی که اشتباه و خدشه و نقصی در کار و برنامه نباشد.

با این تعریف ؛ « الرَّشید» واقعی خداوند متعال است.

زیرا خداوند رشید کامل و مطلق است و ابتداء و انتهاء کارش همه با تقدیر و تدبیر و حکمت و بدون خدشه و نقص است.

البته در قرآن کریم در آیه51 سوره انبیاء می خوانیم

« وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ»

یعنی( به درستی ما به ابراهیـــم(ع) رُشد عطا کردیم و خیلی زود حق را از باطل جدا کرد)

استنباط از این پیام این است بعضی از افراد از رُشد و رشادت الهی بهره ­مند میشوند و در زندگی آگاهانه و با حِکمت عُمر خویش را سپری میکنند.

نکاتی در خصوص ذکر الرشید :

1- رُشد و رشادت و رشید زیستن در زندگی بالاترین نعمت و فضل و امتیاز است . در قرآن کریم واژه رُشد و رشید و مشتقات آن بسیار تکرار شده است و با ملاحظه و دقت در مفاهیم این اسم مبارک می فهمیم رُشد یعنی عقل، یعنی دین و خیر و شهامت و شجاعت و تمییز و بلوغ و خِرَد.

2- رشید ضمن اینکه صفت خداوند است صفت پیامبران بزرگوار نیز هست برای نمونه قوم مغرور حضرت شُعَیب می گفتند:« إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ » ( تو فرد آرام و آگاهی هستی).

3- قرآن کریم، مقام و حُکم طُغات را غیر رشید میداند و امر و حکم افراد طاغی ، ظالم و منحرفین را حکمی غیر رشید، غیر پسند و غیر مقبول میداند و در آیه 97 سوره هود آمده است« وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ »( کارها و امور اداری فرعون چون زیر بناء توحیدی ندارد رشید نیست) یعنی باطل است و بی پایه.

4-از دیدگاه دین مومن رشید کسی است که تمامی گفتار و کردار و رفتار و موضع گیری و مسیر انتخابی و عبادات و معاملاتش در مسیر دین و قرآن و خدمت به خود و دیگران و از روی بصیرت و انجامش با حکمت باشد.

5-امروز در اثر مشغلت بیش از حدِّ دنیا و وجود اضطرابات عدیده در زندگی رشد دینی مسلمانان خیلی ضعیف است و رشد اجتماعی افراد اگرچه بالا رفته است اما چون مبنای رشد عصر ما فاقد معنویت و اخلاق دینی است به جای آرامش ، استرس و اضطراب و بیماری فکری را بیشتر کرده است. چاره رشد دین و رسیدن به مرحله رشید بودن ، تعلیم و ارشاد برنامه­های الهی و آمادگی افراد به جهت یادگیری دستورات آسمانی است و برای دستیابی به رشد اجتماعی، حفظ اَخلاق و استفاده از تجربه بزرگان اهمیت ویژه ای دارد.

6- مطلب آخر این بخش دعایی است در محضر خداوند عزیز و مهربان با استفاده از کلمه مبارک « الرَّشید » و همه ما میگوییم :

پروردگارا، تو هدایت کننده به سوی راه سعادت و عبادتی ، پس ای خدای مهربان ، پرده ­های حجاب را از قلبم بردار و مرا به اسرار آنچه موجب نزدیکی­ات میشود آگاه گردان تا در کارهایم ادب لازم را رعایت نمایم و در زندگی آگاهانه حرکت کنم.

الهی، مرا با کمالاتی که درگاه پر فیض و برکتت بدان آراسته است ، کامل گردان تا برادرانم را به راه رُشد ارشاد نمایم و مرشدی باشم که با نور تو به سوی نور تو حرکت کنم و مردم را به آن راه بخوانم.

ایمان دارم که تو بر هر چیز توانایی، پس ای رشید، ای کریم و ای رحیم این بنده خود را به راه رُشد و راه رسیدن به مقصد هدایت فرما. آمین

« وَصَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیِّدِنا و مولانا مُحَمَّدٍ و علی آلِه الطَّاهِرینَ و صَحْبِهِ الْمُجَاهِدِین»

منبع : aljomeh

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *