خانه / اسماء الحسنی (نام های خداوند در قرآن) / خواص اسم یا مالک از اسماء الهی برای غنی شدن و توانگری و حاجت

خواص اسم یا مالک از اسماء الهی برای غنی شدن و توانگری و حاجت

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص اسم یا مالک از اسماء الهی برای غنی شدن و توانگری و حاجت را قرار دادیم . اسم مبارک یا مالک یکی از اسم های اعظم خداوند و صفات خدای تبارک و تعالی می باشد . معنی و مفهوم اسم یا مالک یعنی مالکیت و فرمانروایی تمام موجودات در جهان هستی که مختص خداوند می باشد . گفتن ذکر یا مالک خواص و فضیلت فراوانی دارد . از جمله خواص ذکر یا مالک می توان به برآورده شدن حاجت و خواسته و توانگری و عزت و دولت و ثروت و غنی شدن اشاره کرد …

ذکر یا مالک برای ثروتمند شدن,ذکر یا مالک یوم الدین,ذکر یا مالک نی نی سایت,ذکر یا مالک الملک یا ذالجلال والاکرام,ذکر یا مالک روز جمعه,ذکر یا مالک ملک,ختم ذکر یا مالک,معنی ذکر یا مالک الملک,یا مالک الملک,یا مالک الرقاب,یا مالک کل مملوک,یا مالک احساسی,یا مالک یوم الدین,یا مالک الملک یا ذالجلال والاکرام,یا مالک رقی,یا مالک یوم الدین ایاک نعبد و ایاک نستعین,اسم مالک به انگلیسی,اسم مالکیت در انگلیسی,اسم مالک اشتر,اسم مالک خودرو از روی پلاک,اسم مالک تسلا,اسم مالک اینستاگرام,اسم مالک سیم کارت,اسم مالک در فیلم یوسف پیامبر

خواص اسم یا مالک از اسماء الهی برای غنی شدن و توانگری و حاجت

ذکر یا مالک,اسم مبارک یا مالک,ذکر یا مالک برای غنی شدن,ذکر یا مالک برای توانگری,ذکر یا مالک برای حاجت گرفتن,ذکر یا مالک برای ثروت و دولت,معنی و مفهوم ذکر یا مالک,خواص و فضیلت ذکر یا مالک

خواص اسم یا مالک از اسماء الهی برای غنی شدن و توانگری و حاجت

جهت توانگری و دوام ملک و بزرگی و تسلط و خدم و حشم و مالک شدن املاک و غیره مداومت نماید بر اسم اعظم زیر .

یا مالک

همچنین اگر کسی روز جمعه پیش از طلوع آفتاب 1000 مرتبه این اسم را بخواند تمام حوايج دنیا و آخرت او برآورده شود.

عدد کبیر این اسم 90 می‌باشد

یا مالک

معنی و مفهوم اسم یا مالک :

یکی از صفات خداوند «مالک» است که در لغت به معنای «نیرومندى» و «در انحصار خود گرفتن» می‌باشد.

این کلمه، در زبان فارسی گاهی به «پادشاه» ترجمه می‌شود، که اگر به خداوند نسبت داده شود، مقصود معنای وسیع‌تری متناسب با ذات الهی است.

به این بیان که خدای تعالی، مالک حقیقى همه موجودات و مالک تدبیر آنها است، و این مالکیت، نتیجه خالقیت و ربوبیت او است.

آن‌کس که موجودات را آفریده و تحت حمایت خود پرورش می‌دهد و لحظه به لحظه فیض وجود و هستى به آنها می‌بخشد، قطعاً مالک و پادشاه حقیقى آنان است.

توصیف مالکیت و فرمان‌روایی خداوند در قرآن و روایات :

1. «بگو: خدایا! [اى] دارنده فرمان‌روایی! به هرکه بخواهى، فرمان‌روایى می‌دهى و از هرکه بخواهى، فرمان‌روایى را باز می‌ستانى. هرکه را بخواهى، عزیز می‌کنى و هرکه را بخواهى، خوار می‌کنى. همه خوبی‌ها به دست توست. تو بر همه چیز، توانایى»

2. «فرمان‌روایى آسمان‌ها و زمین و آنچه در آنهاست، از آنِ خداست»

3. «اوست خدایى که جز او خدایى نیست؛ فرمان‌رواى پاک»

4. از جمله دعایى که جبرئیل(ع) به پیامبر اکرم(ص) آموخت: «تویى فرمان‌رواى هر کسی که در آسمان‌ها و زمین است، می‌باشی. و فرمان‌روایى جز تو در آسمان‌ها و زمین وجود ندارد»

5. امام على(ع) در مورد نام‌هاى خداى متعال می‌فرماید:

«… امّا وضع نام‌ها این‌گونه بود که خداى والا و بلند مرتبه، براى خود، نام‌هاى نیکو برگزید و خود را: “فرمان‌رواى پاک، سالم از هر عیب و نقص، ایمنی‌بخش، چیره و مسلط، شکست‌ناپذیر، جبران کننده، شایسته بزرگى و عظمت و غیر اینها نامید

و هر نامى که خدا با آن نامیده می‌شود، دلیلى دارد.

وقتى “مَلِک” نام گرفت، مقصودش درست کردن معناى نام بر اساس حکمت و فرزانگى است، پس مخلوقات را آفرید و به آنها امر و نهى کرد تا حقیقت این نام و معناى فرمان‌روایى واقعیت یابد.

 ملک هم چهار وجه دارد:

توانایى، هیبت، سلطه، و امر و نهى.

امّا در مورد توانایى [خداوند متعال] این سخن او است: “همانا گفتار ما براى چیزى، چون آن‌را بخواهیم، این است که به آن می‌گوییم: باش!، پس [بی‌درنگ] به وجود می‌آید

این، توانایىِ کاملى است که دارنده آن نیازى به تماس مستقیم با چیزها ندارد، بلکه آنها را همان طور که می‌خواهد، ایجاد می‌کند و براى آفرینش چیزى نیازمند اندیشیدن نیست، بلکه هرگاه چیزى را بخواهد، همان طور که خواسته، با حکمت تمام پدید می‌آید…»

6. امام باقر(ع):

«خدا به آدم(ع) فرمود منم خداى فرمان‌رواى توانا. من حق دارم همه آنچه را مقدّر کرده‌ام، طبق تدبیرم مجرى سازم، و حق دارم آنچه را خواهم به نحوى که خواهم، تغییر دهم و بعضى از آنچه را مؤخّر داشته‌ام مقدّم دارم و برخى را که مقدّم داشته مؤخّر کنم. منم خدایى که هر چه اراده کنم انجام دهم و از آنچه کنم بازخواست نشوم، و من مخلوقم را از آنچه کنند بازخواست نمایم‏»

صفاتی که در قرآن و حدیث بیانگر مالکیت و قدرت مطلقه الهی می‌باشد، عبارت‌اند از:

«مالک، مَلِک، مَلیک».

«مالک»؛ در زبان فارسی گاهی به «پادشاه» ترجمه می‌شود، این کلمه، در زبان فارسی گاهی به «پادشاه» ترجمه می‌شود، که اگر به خداوند نسبت داده شود، مقصود معنای وسیع‌تری متناسب با ذات الهی است.

«پادشاه جهان»‏؛ یک اصطلاح عرفانى است که مقصود ذات حق تعالى می‌باشد.

برای روشن شدن مطلب، معنای این کلمات در لغت و قرآن و حدیث توضیح داده می‌شوند.

واژه‌شناسى «مالک»، «مَلِک» و «مَلیک»

صفت «مالک (دارا)»، اسم فاعل است و «مَلِک (فرمان‌روا)»، صفت مشبّهه و «مَلیک (صاحب)»، صفت مشبّهه یا صیغه مبالغه است و البته هر سه، برگرفته از ریشه «ملک»اند که بر نیرومندى و تصرف داشتن چیزى و در انحصار خود گرفتن دلالت می‌کند

در مورد تفاوت این سه صفت، برخی از مفسّران قرآن گفته‌اند: از آن‌جا که در طول زمان، مَلِک و ملیک بر پادشاه و فرمان‌روا اطلاق شده‌اند، مالک را دارنده عین و ذات چیزى، و مَلِک و ملیک را صاحب تدبیر دانسته‌اند.

مالک و مَلِک و مَلیک، در قرآن و حدیث

برخى از موارد به کار رفته صفات «ملک» و «مالک» و «ملیک» در قرآن و احادیث، عبارت‌اند از:

«مَلِکِ النَّاسِ» «مالک یوم الدین»«عندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِر» «مَلِکُ الْآخِرَهِ وَ الدُّنْیَا»«مَلِکُ الْعَطَایَا» «مَلِکُ الْمَحْیَا وَ الْمَمَات‏»«مَلِکُ مَنْ فِی السَّمواتِ، وَ مَلِکُ مَنْ فِی الْاَرْض‏»«انّ مَالِکَ الْمَوْتِ هُوَ مَالِکُ الْحَیَاه».

بسیارى از مواردى که مَلِک و مالک درباره آنها به کار رفته، هم می‌توانند عین باشند و هم تدبیر.

براى مثال؛

«مَلِک الناس» را هم می‌توان «مالک اعیان مردم» معنا کرد؛ زیرا خدا مالک ذات همه چیز، از جمله انسان‌ها است و هم می‌توان «مالک تدبیر مردم» تفسیر کرد.

یا «مالک بخشش‌ها» را هم می‌توان «مالک اعیان بخشش‌ها» تفسیر کرد و هم «مالک تدبیر بخشش‌ها»

[سوره آل عمران (3): آیه 26]

قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ 

معنی :

بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر کس (طبق مصلحت و حکمت خود) بخواهى حکومت مى دهى و از هر کس بخواهى حکومت را مى گیرى و هر که را بخواهى عزّت مى بخشى و هر که را بخواهى ذلیل مى نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *