در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعای رزق و روزی بین الطلوعین برای افزایش رزق و روزی را قرار دادیم . بین الطلوعین به فاصله بین اذان صبح تا طلوع آفتاب گفته می شود . در زمان بین الطلوعین توصیه به بیدار ماندن و خواندن ذکر و دعا شده است . برای طلب رزق و روزی بهترین زمان خواندن دعای طلب روزی در زمان بین الطلوعین می باشد …
دعای طلب روزی در بین الطلوعین,دعای افزایش روزی در بین الطلوعین,دعای گشایش روزی در بین الطلوعین,دعای زیاد شدن روزی در بین الطلوعین,دعای مخصوص روزی در زمان بین الطلوعین
دعای رزق و روزی بین الطلوعین برای افزایش رزق و روزی
حسین بن مسلم میگوید:
به امام باقر(ع) گفتم جانم فدایت آنها [اهل سنت] میگویند: خواب بعد از فجر مکروه است، چرا که روزیها در این وقت تقسیم میشود.
فقال: الارزاق موظوفة مقسومة، والله فصل یقسمه من طلوع الفجر الی طلوع الشمس، وذلک قوله: «وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ» ثم قال: وذکرالله بعد طلوع الفجر ابلغ فی طلب الرزق من الضرب فی الارض؛
روزیها معین و تقسیم شده است، و خدای را فضل و زیادتی است که آن را از طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم میکند و این فرموده اوست که: «از خدا فضل او را بخواهید» امام سپس فرمود: ذکر خدا بعد از طلوع فجر در تحصیل روزی مؤثرتر است از سفر کردن و کوشیدن.
در غررالحکم نیز آمده است:
قال علی (ع): الجلوس فی المسجد من بعد طلوع افجر الی حین طلوع الشمس للاشتغال بذکرالله سبحانه، اسرع فی تیسر الرزق من الضرب فی اقطار الارض
نشستن در مسجد بعد از طلوع صبح تا وقت طلوع آفتاب از برای مشغول بودن به ذکر خدا – که پاک است – شتابانتر است در آسان کردن روزی از حرکت در اطراف زمین؛ یعنی از رفتن به اطراف زمین از برای تجارت.
خواب بین الطلوعین
در روایات و سخنان معصومین (ع) از یک طرف به دعای بین الطلوعین برای جذب روزی، امر شده و آن را مؤثرتر از تلاش دانستهاند و از طرف دیگر، انسانها را از خواب بینالطلوعین برحذر داشتهاند، چرا که موجب فقر و نقصان و کاهش رزق و روزی میشود:
امام صادق (ع) میفرماید:
خواب بامداد نامبارک است، روزی را پس میزند، رنگ انسان را زرد میکند، رنگ صورت را تغییر داده و زشت میکند؛ این، خواب هر فرد بدبخت است، زیرا خدا روزی انسانها را در بین طلوعین (فجر و طلوع آفتاب) تقسیم میکند. مبادا، در آن وقت بخوابید.
امام رضا (ع) در ذیل آیه «فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْراً» فرمود: فرشتگان روزی آدمیان را بین طلوع فجر و طلوع آفتاب تقسیم میکنند، هر کس در این وقت بخوابد از روزی خود غفلت کرده است.
علامه حسنزاده آملی در ذیل این سخن رسول اکرم (ص) که میفرماید:
«الصبحة تمنع الرزق» میگوید: معنی ظاهر آن ظاهر است و باطن آن، این که بامداد هنگام شکار مردم کار است.
از آنجا که دعای بین طلوعین موجب جذب روزی میشود – که در این زمینه مؤثرتر از تلاش قلمداد شده – طبیعی است که خواب بامداد، انسان را از آن رزقی (فضل الهی) که میتوانست به واسطه اشتغال به دعا و ذکر بدان دست یابد، محروم میکند، پس شاید بتوان گفت از آنجا که خواب بامداد با اشتغال به دعا و ذکر منافات دارد و موجب محرومیت انسان از فضل الهی میشود، به عنوان یکی از عوامل کاهش رزق به حساب میآید.
در آیات و روایات به این مطلب تصریح شده است که طلب آمرزش از خداوند غفار، موجب ریزش برکات می گردد:
«فَقلْت اسْتَغْفِروا رَبَّکمْ إِنَّه کَانَ غَفَّارًا * یرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکم مِّدْرَارًا * وَ یمْدِدْکمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَل لَّکمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَل لَّکمْ أَنْهَارًا»
«و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است [تا] بر شما از آسمان باران پى در پى فرستد و شما را به اموال و پسران یارى کند و برایتان باغ ها قرار دهد و نهرها براى شما پدید آورد»
در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه شریفه آمده است:
«ربیع بن صبیح گوید:
مردی نزد امام حسن (علیه السلام) آمد و از خشکسالی گله کرد. امام حسن (علیه السلام) به او فرمود: استغفار کن [از خدا آمرزش بخواه].
مردی دیگری آمد و از فقر و نیازمندی گله کرد، امام به او فرمود:
استغفار کن. مرد دیگری آمد و عرض کرد: دعا کنید خدا به من پسری بدهد. امام به او فرمود: از خدا آمرزش بخواه. عرض کردیم: افرادی با حوایج گوناگون نزد شما آمدند.
شما همه آن ها را سفارش به استغفار کردید.
حضرت فرمود: من این را از خود نگفتم؛ بلکه این را در نتیجه تأمل در گفته خدا به دست آوردم. خدا از نوح پیامبر علیه السلام حکایت می کند که به قوم خود گفت: اسْتَغْفِروا رَبَّکمْ إِنَّه کَانَ غَفَّارًا…»
برگرفته از دعا سایت
**************************************************
بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)