خانه / دعا / دعای قبل از غذا و بعد از غذا خوردن بهترین ذکر موقع غذا خوردن

دعای قبل از غذا و بعد از غذا خوردن بهترین ذکر موقع غذا خوردن

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعای قبل از غذا و بعد از غذا خوردن بهترین ذکر موقع غذا خوردن را قرار دادیم . ذکر و دعای بسیار مجرب و توصیه شده از امامان معصوم (ع) به هنگام خوردن غذا و بعد از غذا خوردن در سایت دعاگو …

,دعای قبل غذا,دعای قبل غذا خوردن,دعای قبل غذا برای کودکان,دعا قبل غذا,دعای قبل از غذا برای کودکان,دعای قبل از غذا خوردن مسیحیان,دعای قبل از غذا خوردن,دعاي قبل از غذا خوردن,دعای قبل از غذا به انگلیسی,دعای قبل شروع غذا,دعای بعد غذا خوردن,دعا بعد غذا خوردن,دعا قبل از غذا خوردن,دعای بعد از غذا خوردن,دعای بعد از غذا خوردن صوتی,دعای بعد از غذا خوردن فارسی,دعای بعد از غذا برای کودکان,دعای قبل از غذا برای بچه ها,شعر دعای قبل از غذا برای کودکان,دعا قبل از غذا,دعا های قبل از غذا خوردن,دعای کودکانه قبل از غذا,دعای قبل از غذا خوردن مسلمانان,دعای بعد از غذا خوردن اهل سنت,دعاي بعد از غذا خوردن,دعای پیش از غذا خوردن,دعا بعد از غذا خوردن,دعای قبل از شروع غذا

دعای قبل از غذا و بعد از غذا خوردن بهترین ذکر موقع غذا خوردن

دعای موقع غذا خوردن,دعای بعد از غذا خوردن,دعای موقع غذا و بعد غذا,دعای مخصوص غذا خوردن,اذکار و ادعیه قبل و بعد غذا,دعای امامان موقع غذا خوردن,دعای اهل بیت به هنگام غذا

دعای قبل از غذا و بعد از غذا خوردن بهترین ذکر موقع غذا خوردن

در بیان دعای وقت طعام خوردن :

از حـضـرت رسـول صـلّى اللّه عـلیـه وآله وسـلّم مـنـقول است :

چون خوان را می گذارند چهار هزار ملک در دور آن احاطه می کنند اگر بنده بسم اللّه گـفـت مـلائکـه مـی گـویـنـد خـدا بـرکـت فرستد بر شما و بر طعام شما پس با شیطان می گویند بیرون رو اى فاسق که تو را بر ایشان سلطنتى نیست و بعد از فارغ شدن اگر گـفـتـنـد اَلْحـَمـْدُلِلّهِ مـلائکـه مـی گـویند که ایشان جماعتى اند که نعمت داد خدا بـه ایـشـان پـس ادا کـردنـد شـکـر پـروردگـار خـود و اگـر بـِسـْمِ اللّه در اوّل نـگـفـتـنـد مـلائکه به شیطان می گویند که بیا اى فاسق و با ایشان طعام بخور و اگر خوان را برداشتند و ایشان حمد الهى نکردند ملائکه می گویند که ایشان گروهى اند که خدا به ایشان نعمت داد و ایشان پروردگار خود را فراموش ‍ کردند.

در حـدیـث مـعـتـبـر از حـضـرت ابـی عـبـداللّه صـلوات اللّه عـلیـه مـنـقـول اسـت :

چـون خـوان را بگذارند بگو بِسْمِ اللّهِ و چون شروع کنى بـه خـوردن بـگـو بـِسْمِ اللّهِ عَلى اَوَّلهِ وَ آخِرِهْ و چون خوان را بردارند بگو اَلْحَمْدُلِلّهِ.

از حـضـرت امـیـرالمـؤمـنـیـن عـلیـه السـّلام مـنـقـول اسـت :

هـر کـه نـام خـدا بر اوّل طـعـام بـبـرد و حـمـد خـدا را در آخـر بـکـنـد هـرگـز از آن طـعـام از او سؤال نکنند.

بـه سـنـد حـسـن از حـضـرت صادق علیه السّلام منقول است :

هرگاه مسلمانى خواهد که طعام بـخـورد و چون لقمه را بردارد و بگوید

بِسْمِ اللّهِ وَ الْحَمْدُلِلّهِ رَبّ الْعالَمینَ

پیش از آن که لقمه به دهانش رسد خدای تعالى گناهانش را بیامرزد.

در حـدیـث دیـگـر مـنـقـول اسـت :

چـون سـفـره نـزد حـضـرت رسـول صـلّى اللّه عـلیـه وآله وسلّم می گستردند این دعا می خواندند

سُبْحانَکَ اَلَلّهُمَّ ما اَحْسَنَ ماتَبْتَلینا سُبْحانَکَ ما اَکْثَرَ ماتُعْطینا سُبْحانَکَ ما اَکْثَرَ ماتُعافینا اَللّهُمَّ اَوْسِعْ عَلَیْنا وَعَلى فُقَراءِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤمِناتِ وَ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ.

در روایـت مـعـتبر دیگر منقول است :

چون طعام نزد حضرت امام زین العابدین علیه السّلام مى گـذاشـتـنـد این دعا مى خواندند

اَللّهُمَّ هذا مِنْکَ وَ مْن فَضْلِکَ وَعطائِکَ فَبارِکْ لَنافیهِ وَسـَوِّغـْناهُ وَ ارْزُقْنا حَلَفا اِذا اءَکَلْناهُ وَ رُبَّ مُحْتاجٍ اِلَیْهِ رَزَقْتَ فَاَحْسَنْتَ اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مـِنْ اَلشـّاکِرینَ

و چون خوان را برمی داشتند این دعا می خواندند

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى حـَمـَلَنـا فـى الْبـَرّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقَنا مِنَ الطَّیّباتِ وَ فَضَّلَنا عَلى کَثیرٍ مِنْ خَلْقِهِ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضیلا.

از حـضرت صادق علیه السّلام منقول است :

نام خدا برطعام ببرید چون فارغ شوید بگوئید

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى یُطْعِمُ وَلایُطْعَمْ.

در حـدیـث دیـگـر مـنـقـول اسـت :

چـون خـوان را بـر مـی داشـتـنـد حـضـرت رسـول صـلّى اللّه عـلیـه وآله وسـلّم ایـن دعـا مـیـخـوانـدنـد:

اَلّلهـُمَّ اَکـْثـَرْتَ وَ اَطَبْتَ وَ بارَکْتَ ماشَبَعْتُ وَ اَرْوَیْتُ اَلْحَمْدُللّهِ الَّذى یُطْعِمُ وَلایُطْعَمُ.

در حـدیـث حـسـن از حـضـرت امـام جـعـفـر عـلیـه السّـلام منقول است :

فرمود پدرم بعد از طعام این دعا می خواندند

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى اَشْبَعَنا فى جائِعینَ وَ اَرْوانا فى ظامِئینَ وَ اوانا فِى ضاحینَ وَحَمَلَنا فى راجلینَ وَ امَنَنا فى خائِفینَ وَ اَخْدَمَنا فى عانینَ.

در حـدیـث کالصحیح از زراره منقول است :

با حضرت صادق علیه السّلام طعام خوردم بسیار می گفت

اَلْحَمْدُالِلّهِ الَّذى جَعَلَنى اَشْتَهیهِ.

در حـدیـث مـعـتـبـر دیـگـر از آن حـضـرت مـنقول است :

روزى حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام مـی فـرمـودنـد کـه مـن ضامنم از براى کسی که بِسْمِ اللّهِ بر طعام بگوید که آزارش نـکـنـد. (شخصی گفت بسم الله گفتم) و آزار کـشـیـدم حـضـرت فـرمـود کـه شـایـد چـند رنگ طعام خورده باشى بر بعضى بِسْمِ اللّهِ گفته باشى و بر بعضى نگفته باشى .

در حـدیث صحیح منقول است که شخصى به خدمت حضرت صادق علیه السّلام عرض کرد که از طعام آزار می کشم فرمود که مگر بِسْمِ اللّهِ نمی گوئى ؟ گفت نه. فرمود : به این سـبب آزار می کشى هرگاه از سخن فارغ شوى و عود به خوردن کنى بِسْمِ اللّهِ بگو.

در روایـت صـحـیـح دیگر منقول است از آن جناب که هرگاه چند ظرف باشد برهر ظرفى یک بـِسـْمِ اللّهِ بـگـو راوى گـفـت که اگر فراموش کنم چه کنم ؟ فرمود بگو بِسْمِ اللّهِ على اوّله و آخره .
در روایـت مـعـتـبـر دیـگـر مـنـقـول اسـت کـه آن جناب بعد از طعام این دعا را خواندند اَلّلهُمَّ هذا مِنْکَ وَ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِکَ صلّى اللّه علیه وآله وسلّم اَلّلهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
از حـضـرت امـیرالمؤ منین علیه السّلام منقول است که خدا را یاد کنید در هنگام طعام خوردن و حرف بسیار مگوئید که آن طعام نعمت و روزى خدا است. برشما واجب است که در وقت صرف کردن آن شکر خدا و یاد او و حمد او بکنید.

در حـدیث معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که طعام خورنده شکر کننده به تر از روزه دار خاموش است .
منقول است به سند صحیح که حضرت على بن الحسین علیه السّلام بـعـد از طـعـام ایـن دعا خواندند اَلْحَمْدُللّهِ الَّذى اَطْعَمَنا وَسَقانا وَکَفانا وَاَیَّدَنا وَاوانا وَاَنْعَمَ عَلَیْنا وَاَفَضَلَ اَلْحَمْدُللّهِ الَّذى یُطْعِمُ وَلایُطْعَمُ.

در حـدیـث معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام منقول است که فرمود هرگز از امتلاى طعام آزار نکشیدم زیرا هیچ لقمه را به نزدیک دهان نبرده ام مگر آن که نام خدا برآن گفته ام .
در حـدیـث مـعـتـبـر دیـگـر مـنقول است که آن حضرت فرمود که من ضامنم هر که این کلمات را بـگـویـد هـیچ طعامى او را آزار نکند

اَلّلهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ خَیْرِ اْلاَسْماءَ اْلاَرْضِ وَالسَّماءِ اَلرَّحْمنِ الرَّحیم الَّذى لایَضُّرُ مَعَهُ داءٌ.

در روایت دیگر منقول است که شخصى از ضعف معده به حضرت علیه السّلام شکایت کـرد حـضـرت فـرمـود چـون از طـعـام خـوردن فـارغ شـوى دسـت بـر شـکـم بمال و بگو

اَلّلهُمَّ هَنِّئْنیهِ اَلَلهُمَّ سَوِّغْنیهِ اَلّلهُمَّ اءَمْرَ اءْنیهِ.

در حـدیـث صـحیح از آن حضرت منقول است که چون خوان حاضر شود اگر یکى از حاضران بِسْمِ اللّهِ بگوید از دیگران مجزی است(همان بسم الله کافی است).
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هرکه میوه بخورد و اوّل بِسْمِ اللّهِ بگوید به او ضرر نرساند.

در آداب بعد از طعام خوردن :

در حـدیـث مـعتبر از حضرت امام رضا علیه السّلام منقول است که هرگاه چیزى خوردى بر پشت بخواب و پاى راست را بر روى پاى چپ گذار.
در حـدیـث مـعـتـبـر از حـضـرت امـیرالمؤمنین علیه السّلام مروی است که بخورید آنچه از خوان بر زمین افتد که خوردن آن شفاى هر دردی است به نام الهى براى کسی که به آن طلب شفا نماید.
در حـدیـث دیـگـر منقول است که شخصى به حضرت صادق شکایت کرد از درد تهیگاه فرمود کـه بر تو باد آن چه از خوان بر زمین می افتد بخور پس چند کسی که صاحب این درد بودند کردند و زایل شد از ایشان .
در حـدیـث دیـگـر مـعـاویـة بـن وهـب گـوید که در خدمت آن حضرت طعام خوردیم چون خوان را داشـتـنـد بـرمـی چـیـدند آن چه از خوان افتاده بود تناول می فرمودند بعد از آن فرمودند که خوردن این ها فقر و درویشى را بر طرف می کند و فرزندان را زیاد می کند.
از حـضـرت رسـول صـلّى اللّه عـلیـه وآله وسـلّم مـنـقـول است هر که پاره نانى بیابد بردارد بخورد یک حسنه از براى او باشد و هر که پـاره نـانـى در مـیان جاى کثیفى یا نجسى بیابد پس بشوید آن را و بردارد براى او هفتاد حسنه بوده باشد.
درحدیث معتبر دیگر منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم روزى به خانه عـایـشـه آمـدنـد پـاره نـانـى دیـدنـد کـه بـر زمـیـن افـتـاده اسـت بـرداشـتـنـد وتـنـاول فـرمـودنـد و گـفـتند اى عایشه گرامى دار نعمت هاى خدا را برخود که نعمت خدا از جماعتى که گریخت دیگر به سوى ایشان بر نمی گردد.
درحـدیـث صـحـیـح از حـضـرت امـام رضـا عـلیـه السّـلام منقول است که هر که درخانه طعامى بخورد و از آن طعام چیزى بیفتد آن را بردارد و اگر در صـحـرا بـاشـد بـراى مـرغـان و حـیـوانـات بـگـذارد.
و از امـام مـحـمـّد تـقـى علیه السّلام منقول است که اگر در صحرا باشد برمدار اگر چه یک ران گوسفند باشد. و از عبداللّه ارجائى منقول است که گفت در خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم دیدم که بعد از طعام مـى گـردد و آن چـه بـر زمـیـن افـتـاده بـر مـی دارد حـتـّى کـنـجـد و امـثـال آن را. گفتم فداى تو شوم این ها را هم بر مى چینید فرمود که این ها روزى تو است مگذار از براى دیگرى که این ها شفایند از همه دردى .
درحـدیـث دیگر منقول است که خوردن آن فقر را برطرف می کند از خورنده آن و فرزندان و فرزندان فرزندان او تا فرزند هفتم .
در روایـت دیـگـر هر که بخورد خدا نگاه دارد او را از دیوانگى و خوره و پیسى و زرداب و حماقت .
به سندهاى معتبر از حـضـرت رسـول صـلّى اللّه عـلیـه وآله وسـلّم مـنـقـول اسـت کـه آن چه از سفره می ریزد مهر حـورالعـیـن اسـت.
و بـه سـنـد معتبر دیگر منقول است که روزى امام حسن صلوات اللّه علیه داخل بیت الخلا شدند لقمه نانى دیدند که افتاده است برداشتند و به غلامى از غلامان خود دادند و فرمودند که هرگاه بیرون آیم این را به من ده پس چون بیرون آمدند پرسیدند که چـه شـد لقـمه نان گفت خوردم فرمود که تو را آزاد کردم از براى خدا. شخصى پرسید که سـبـب آزاد کـردن غـلام چـه بـود؟ حـضـرت فـرمـود کـه از جـدّم رسـول خـدا شـنیدم که هر که لقمه بیابد و آن را پاک کند یا بشوید پس بخورد آن را در شـکـمش قرار نگیرد مگر آن که خدا او را از آتش جهنّم آزاد گرداند و من نمی خواهم در بندگى بدارم کسى را که خدا از آتش جهنّم آزاد گردانیده .
در حـدیـث صـحـیـح از حـضـرت صـادق عـلیـه السّـلام منقول است که نیم خورده مؤمن شفاى هفتاد درد است.

آداب و مطالبی پیرامون نان :

بـسـنـد صـحـیـح و غـیـر صـحـیـح از حـضـرت امـام جـعـفـر صـادق عـلیـه السـلام منقول است که نان را در زیر کاسه مگذارید.
در حدیث فرمود که نان را گرامى دارید. گفتند گرامى داشتن نان کدام است ؟ فرمود که چون نان حاضر شود بخورید و انتظار چیزى دیگرى مبرید.
در حـدیـث دیـگـر فـرمـود کـه چـون نـان و گـوشـت حـاضـر شـود ابـتدا به نان کنید و رخنه گرسنگى را به نان ببندید پس گوشت بخورید.
بـه سـنـد صـحـیـح از حـضـرت امـام رضـا عـلیـه السـلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه و آله وسلّم فرمود که گرده هاى نان را کوچک کنید که با هر گرده برکتی است .

در چند حدیث معتبر منقول است :

نان را به روش عجمان با کارد مبرید و لیکن به دست بشکنید.

در حدیث معتبر منقول است :

اصبغ بن نباته گفت روزى به خدمت حضرت امیرالمؤ منین علیه السّلام رفتم در پـیـش آن حـضـرت گـوشت بریانى نهاده بود فرمود که نزدیک بیا و بخور گفتم یا امـیـرالمؤمنین مرا ضرر می کند (ضرر می رساند) فرمود که نزدیک بیا که تو را دعائى تعلیم می کنم که چون آن دعـا را بخوانى هیچ چیز تو را ضرر نرساند

بِسْمِ اللّهِ خَیْراْلاَسْماءِ مِلاَءَاْلاَرْضِ وَالسَّماءِ اَلرَّحْمنِ الرَّحیمِ الَّذى لایَضُرُّمَعَ اِسْمِهِ شَیْئىٌ وَلاداءٌ.

درحـدیـث معتبر منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم هر چه می خوردند و مى آشامیدند مى گفتند اَلّلهُمَّ بارِکْ لَنافیهِ وَاَبْدِلْنا خَیْرا مِنْهُ یعنى خداوندا بـرکـت ده بـراى مـا در این که خوردیم و به عوض آن به تر از آن به ما عطا فرما و چون شیر تـنـاول مـی فـرمـودند مى گفتند اَلّلهُمَّ بارِکْ لَنافیهِ وَزِدْنا مِنْهُ یعنى خداوندا برکت ده براى ما در این که آشامیدیم و از این بیشتر به ما عطا فرما.

حلیه المتّقین – علاّمه محمّد باقر مجلسی رحمه الله 

,دعای بعد غذا,دعای بعد غذا اهل سنت,دعای بعد غذا خوردن,دعا بعد غذا خوردن,دعای بعد از غذا,دعای بعد از غذا اهل سنت,دعای بعد از غذا خوردن,دعای بعد از غذا خوردن صوتی,دعای بعد از غذا عربی,دعای بعد از غذا خوردن فارسی,دعا بعد از غذا اهل سنت,دعای بعد از غذا خوردن اهل سنت,سفره دعای بعد از غذا اهل سنت,دعاي بعد از غذا خوردن,دعا بعد از غذا خوردن,دعاهای بعد از غذا خوردن,دعای بعد از خوردن غذا در مجالس,بهترین دعا بعد از خوردن غذا,دعای بعد از غذا اهل تشیع,دعای بعد از غذا در مجالس,دعای بعد از غذا شیعه,دعای بعد از غذا سر سفره,دعای پس از غذا خوردن,سفره دعای بعد از غذا خوردن,دعای بعد از غذا به عربی

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *