خانه / دعا / متن دعای لوح محفوظ صفحه‌ ای که همه اتفاقات جهان هستی در آن ثبت شده

متن دعای لوح محفوظ صفحه‌ ای که همه اتفاقات جهان هستی در آن ثبت شده

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com متن دعای لوح محفوظ صفحه‌ ای که همه اتفاقات جهان هستی در آن ثبت شده را قرار دادیم . لوح محفوظ با نام های دیگر از جمله ام الکتاب و کتاب مسطور و رق منشور نیز شناخته می شود . در کتاب لوح محفوظ تمام پدیده ها و اتفاقات آینده در عالم و جهان می افتد روایت شده است . سایت دعاگو …

,لوح محفوظ,لوح محفوظ چیست,لوح محفوظ اردو,لوح محفوظ Meaning,لوح محفوظ است پیش اولیا,لوح محفوظ در عرفان,لوح محفوظ کجاست,لوح محفوظ کیا ہے,لوح محفوظ قضا و قدر,لوح محفوظ در قرآن,لوح محفوظ چیست و کجاست,لوح محفوظ چيست,کتاب لوح محفوظ چیست,معنی لوح محفوظ چیست,لوح محفوظ در قران چیست,خواص لوح محفوظ چیست,لوح محفوظ در عرفان حلقه,لوح محفوظ سے کیا مراد ہے,آیه لوح محفوظ در قرآن,آیات لوح محفوظ در قرآن,لوح محفوظ قرآن,منظور از لوح محفوظ در قرآن

متن دعای لوح محفوظ صفحه‌ ای که همه اتفاقات جهان هستی در آن ثبت شده

دعای لوح محفوظ,دانلود لوح محفوظ,خرید کتاب لوح محفوظ,دانلود رایگان کتاب و دعای لوح محفوظ,لوح محفوظ چیست و اثر کیست

متن دعای لوح محفوظ صفحه‌ ای که همه اتفاقات جهان هستی در آن ثبت شده

لَوح مَحْفوظ صفحه‌ای است که تمام اتفاقات عالم در آن ثبت شده است.

این اتفاقات، همراه با جزئیات کامل است و به هیچ وجه قابل تغییر و دگرگونی نیست.

جنس این کتاب معلوم نیست، هرچند قطعا از جنس کتاب کاغذی و مادی نیست.

گاهی از این لوح با نام‌های ام الکتاب، کتاب مسطور، رق منشور، کتاب مکنون و کتاب حفیظ نیز یاد می‌شود.

در مقابل آن، لوح محو و اثبات قرار دارد که محل ثبت حوادث و اتفاقاتی است که قرار است محقق شود و برخلاف لوح محفوظ، اموری که در آن نوشته شده است، بر اساس شرایط و ضوابطی قابل تغییر و تبدیل است.

مفهوم‌شناسی

لوح در لغت به معنای صفحه‌ای است که در آن نوشته می‌شود مانند کاغذ، پوست، سنگ و یا هر چیز دیگری که قابل نوشته‌شدن باشد.

معنای اصطلاحی

طبق آیات و روایات موجود، تمام پدیده‌های هستی از کوچک و بزرگ در دو کتاب یا دو لوح تکوینی نوشته شده است که هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارند.

یکی از آنها لوح محفوظ است؛ این لوح، کتابی است که تمام پدیده‌های عالم با قلم تقدیر در آن ثبت شده و از هر گونه تغییری محفوظ است.

دیگری لوح محو و اثبات است که محل محل ثبت حوادث و اتفاقاتی است که به مرحله فعلیت خواهد رسید. آنچه در این کتاب نوشته شده قابل تغییر و تبدیل است.

در آیه زیر به این دو لوح اشاره دارد:

یَمْحُوا اللّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ اُمُّ الْکِتابِ

خدا آنچه را بخواهد محو یا اثبات می‌کند، و اصل کتاب نزد اوست.

[ الرعد–۳۹]

نام‌های دیگر

لوح محفوظ در متون دینی نام‌های دیگری نیز دارد که عبارتند از: ام الکتاب، کتاب مسطور، رق منشور، کتاب مکنون و کتاب حفیظ.

واقعیت

بدون شک، تعبیر لوح و قلم برای تقریب ذهن و برای تشبیه است. نباید آن را با قلم و کاغذ و کتاب معمولی مقایسه کرد. بلکه، این لوح، حقیقت والایی مانند عرش و کرسی است که وجود دارد و علم به وجود آن تنها از طریق نقل به‌دست می‌آید.

علت ثبات محتویات

لوح محفوظ، گنجینه علم خدا و آیینه صفت عالمیت اوست و چون علم خدا عین ذات اوست، سزاوار نیست که در این لوح تغییری حاصل شود و لذا هیچ وقت در آن تغییر و تبدیلی رخ نمی‌دهد و محتوای آن همواره ثابت و استوار است.

ویژگی‌ها

بر اساس آیات و روایات، این کتاب ویژگی‌هایی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

این کتاب جایگاه علم کلی خداوند است که شامل علم به تمامی موجودات از کوچک وبزرگ می‌شود و اعم از پدیده‌هایی است که فعلیت یافته و یا هنوز به صورت قوه است ووجود عینی و خارجی پیدا نکرده است. گاهی از آن، به عنوان کتاب مبین نیز یاد می‌شود

این کتاب محل علم جزئی پروردگار است که شامل علم به حالات اشخاص و جوامع، بروز و ظهور حوادث و اتفاقات جزئی و شخصی است. همچنین شمارش تمام موجودات در آن قرار دارد. گاهی از آن به عنوان کتاب حفیظ یاد شده است.

این کتاب، جایگاه حقیقت قرآنی است و قرآن پیش از نزول به قلب پیامبر در آنجا قرار داشته است.

این لوح در عین محدود بودن مشتمل بر تمام مخلوقات است و مجموع پدیده‌های عالم را دربر می‌گیرد.

تفاوت با لوح محو و اثبات

در مقابل لوح محفوظ، لوح محو و اثبات قرار دارد که مظهر قدرت مطلق خداوند است. محتوای این لوح، برخلاف لوح محفوظ، قابل تغییر و دگرگونی و پاک کردن و نوشتن مجدد است. آنچه در این لوح نوشته شده به صورت مشروط و معلق است و تحقق یا عدم تحقق آن، وابسته به تحقق شرایطی است. مثلا برای یک شخص، پنجاه سال عمر نوشته شده، ولی به این صورت که اگر صله رحم کند، شصت سال خواهد بودو اگر قطع رحم کند، چهل سال خواهد بود. به همین صورت، اگر او صله رحم کرد، در آن کتاب پنجاه سال محو و شصت سال ثبت خواهد شد

این حقیقت در قرآن کریم به صورت‌های دیگری هم بیان شده است و در آیاتی از قرآن از تغییر سرنوشت برخی از اشخاص و جامعه ها خبر داده است. در این آیات، خاطرنشان کرده است که گاهی قضای الهی بر چیزی تعلق گرفته ولی در اثر عوامل خاصی آن قضا تغییر داده شده است.

ازجمله این موارد، جریان یونس است. در قرآن کریم بیان شده است که هم سرنوشت او و هم سرنوشت قومش به واسطه اعمال نیکی که انجام دادند تغییر کرد. در مورد خودش بیان می‌شود که قرار بود یونس تا روز قیامت در شکم ماهی بماند ولی او در شکم ماهی به تسبیح خدا پرداخت و خدا این قضا را تغییر داد و او را از شکم ماهی بیرون آورد:

فَلَوْ لا أَنَّهُ کانَ مِنَ الْمُسَبِّحینَ لَلَبِثَ فی بَطْنِهِ إِلی یوْمِ یبْعَثُونَ

و اگر او از زمره تسبیح‌کنندگان نبود، قطعاً تا روزی که برانگیخته می‌شوند، در شکم آن [ماهی‌] می‌ماند!

[ صافات–۱۴۳-۱۴۴]

در مورد قوم وی نیز بیان شده و از آیه بعدی فهمیده میشود که قرار بود بر قوم یونس بلا نازل شود، ولی این قوم وقتی آثار بلا را دیدند ایمان آوردند و آن بلا از آنان برداشته شد و تامدت‌ها در رفاه و آسایش بودند.

فَلَوْ لا کانَتْ قَرْیةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إیمانُها إِلاّ قَوْمَ یونُسَ لَمّا آمَنُوا کَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْی فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلی حینٍ

چرا هیچ شهری نبود که [اهل آن‌] ایمان بیاورد و ایمانش به حال آن سود بخشد؟ مگر قوم یونس که وقتی [در آخرین لحظه‌] ایمان آوردند، عذاب رسوایی را در زندگی دنیا از آنان برطرف کردیم، و تا چندی آنان را برخوردار ساختیم.

[ یونس–۹۸]

عوامل تغییردهنده سرنوشت

در روایات بسیاری، از تاثیر اعمال خوب یا بد مانند اخلاق خوب و صله رحم و صدقه دادن و یا گناهان ویژه در سرنوشت انسان، وسعت و تنگی روزی، و بلندی و کوتاهی عمر مطالبی آمده است. جایگاه این تغییرات که در قضای الهی صورت می‌گیرد، همان لوح محو و اثبات است.

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده :

او از پیامبر اسلام درباره این آیه ۳۹ سوره رعد پرسید، آن حضرت فرمود:

«صدقه دادن درست و نیکی به پدر و مادر و انجام کار خوب، بدبختی را تبدیل به سعادت می‌کند و بر عمر می‌افزاید و از حوادث بد حفظ می‌کند.

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *