خانه / دسته‌بندی نشده / چله بری چیست و آداب چله بری چیست ؟

چله بری چیست و آداب چله بری چیست ؟

چله بری چیست و آداب چله بری چیست ؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com برای رشد بچه و رفع بیماری نوزاد و برای بارداری افرادی که بهشان چله افتاده است رفع شود

چله بری نوزاد,چله بری همزاد,چله بری با خاک مرده,چله بری در چهارشنبه,چله بریدن,چله بری برای بارداری,چله بری با آیه الکرسی,چله بری در مفاتیح,چله بری برای نوزاد,غسل چله بری برای نوزاد,چله بری نوزاد,چله بری نوزاد چیست

 

 

دعای چله بری نوزاد چیست ؟

از قدیم رسم بوده و اکنون نیز به همین منوال است که نوزاد تازه به دنیا آمده را در روز چهلم و چهل روزگی به حمام می برند و به اصطلاح با خواندن دعای چله نوزاد ، چله بری می کنند.

دعای چله نوزاد از جمله دعاهایی است که بسیاری از افراد چهل روز پس از تولد نوزاد طی مراسمی با شستن نوزاد و خواندن این دعا انجام می دهند.

این مراسم از قدیم بین همه خانواده ها مرسوم بوده ، اکنون نیز این مراسم و آداب برای فرزندان و نوه های تازه متولد شده در ۴۰ روزگی انجام میشود.

 

 

آداب چله بری نوزاد با کاسه چهل کلید

از دیگر آداب و رسوم قدیمی ها درباره نوزاد حمام روز چهلم و خواندن دعای چله نوزاد با کاسه چهل کلید و یا شانه و …. است
مادر بزرگ ها و خانم های مسن خانواده، در روز چهل روزگی و چهلمین روز متولد شدن نوزاد ، او به حمام میبرند و با کاسه چهل کلید که داخل کاسه دعا حک شده ، سوره های ۴ قل را خوانده و ۷ بار به نیت سلامتی روی سر نوزاد میریزند.
بعد از حمام نیز برای چشم نظر اسفند دود می کنند همچنین برخی خانواده ها اگر کاسه جهل کلید نداشته باشند، شانه را چهل بار در ظرف و تشت آب می کنند و با خواندن سوره های چهار قل ، آن را روی سر نوزاد و مادر میریزند.

 

 

چله‌بری برای تسریع در باردار شدن

برای این کار در سروستان فارس، ۷ روز پس از ماندن عروس در حجله، او را به حمام می‌برند و پس از غسل، در سینی بزرگی نشانده و سینی دیگری حاوی چند برگ نارنج، مقداری نمک، قدری اسفند و یک شانۀ تخته‌ای کنارش می‌گذارند. لگنی را نیز پر از آب می‌کنند و پس از خواندن سورۀ حمد و ختم ۴۰ صلوات و خواندن «لا حول و لا قوة الّا باللّٰه»، لُنگی را روی سر عروس انداخته و ۴۰ مشت آب از لگن روی سر عروس می‌پاشند و ۴۰ دانۀ اسفند را به نام همۀ بستگان وی دور سر عروس می‌گردانند. سپس اسفند را دود می‌کنند و نمک را دور سر عروس می‌چرخانند و بقیۀ آب را دور می‌ریزند (همایونی، ۵۰۹ -۵۱۰).
در قلعه‌گنج جیرفت ، زن و شوهر در بدو ازدواج دعای چل‌بر می‌گرفتند تا زاد و ولد آنها دچار مشکل نشود. اگر زن تازه ازدواج‌کرده نیز به دیدن نوزاد بیاید، ابتدا باید این دعا را بگیرد تا کودک پیش از ۴۰ روز نمیرد. افزون بر آن، در صورتی‌که تا ۴۰ روز پس از تولد نوزاد ، کسی بمیرد یا حیوانی تولید‌ مثل کند ، برای نوزاد دعای چله‌بر می‌گرفتند (صادقی، ۶۳).

 

 

چله بری برای بارداریچله بري براي بارداري,چله بری برای باردار شدن,چله بری برای باردار شدن,دعای چله بری برای بارداری,طریقه چله بری برای بارداری,غسل چله بری برای بارداری,دعا چله بری برای بارداری

درباره ی سیّد مرتضی حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *