خانه / آیات قرآنی / خواص خواندن آیه 50 سوره شوری,متن و ترجمه آیه 50 سوره شوری

خواص خواندن آیه 50 سوره شوری,متن و ترجمه آیه 50 سوره شوری

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص خواندن آیه 50 سوره شوری,متن و ترجمه آیه 50 سوره شوری را قرار دادیم . از آیات قرآنی پرفضیلت و پرخاصیت آیه 50 سوره مبارکه شوری می باشد . خواندن و نوشتن آیه 50 سوره مبارکه شوری خواص و فضیلت فراوانی دارد . سایت دعاگو …

,آیه 50 سوره شوری,خواص آیه 50 سوره شوری,آیه 49 و 50 سوره شوری,آیه 50 سوره زخرف,سوره شعرا آیه 50,آیه 49 و 50 سوره شوری برای ازدواج,آیه ی 49 و 50 سوره شوری,آیه 49 و 50 سوره شوری برای بچه دار شدن,آیه 48 و 50 سوره زخرف,سوره شعرا آیه 50 تا 80

خواص خواندن آیه 50 سوره شوری,متن و ترجمه آیه 50 سوره شوری

متن آیه 50 سوره شوری,فضیلت و برکات آیه 50 سوره شوری,معنی و ترجمه آیه 50 سوره شوری

خواص خواندن آیه 50 سوره شوری,متن و ترجمه آیه 50 سوره شوری

أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا ۖ وَيَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيمًا ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ

یا در یک رحم فرزندان پسر و دختر قرار می‌دهد، و هر که را خواهد عقیم (نازا) می‌گرداند، که او (به صلاح خلق) دانا و (به هر چه خواهد) تواناست.

معانی کلمات آیه

عقيم: نازا. عقم (بر وزن عقل) به معنى خشكيدن است، راغب گويد: خشكيدن كه مانع از قبول اثر باشد، آن در آيه شامل زن و مرد هر دو است، اين كلمه در قرآن وصف انسان، باد و روز بلا آمده است‏ الرِّيحَ الْعَقِيمَ‏ ذاريات/ 41 عَذابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ‏ حج/ 55.

نکته ها

از آنجا كه اعراب جاهلى پسر را برتر از دختر مى‌دانستند، خداوند در اين آيه درباره آفرينش‌ هر دو كلمه‌ «يَهَبُ» را به كار برد تا بفهماند پسر و دختر، هر دو هديه‌ى الهى هستند و كلمه «ذكور» را با حروف «ال» آورد تا بگويد: آن پسرانى كه شما به آن دل خوشيد، آنان نيز هديه الهى هستند.

مراد از «يُزَوِّجُهُمْ» آن است كه خداوند گاهى پسر و دختر را توأم با يكديگر عطا مى‌كند.

پیام ها

1- كفر و ناسپاسى مردم، اثرى در حاكميّت خداوند ندارد. فَإِنَّ الْإِنْسانَ كَفُورٌ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ‌ …

2- فرزند، هديه‌ى الهى است. «يَهَبُ»

3- پسر يا دختر بودن فرزند را به او واگذار كنيم او بهتر مى‌داند. يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً … عَلِيمٌ قَدِيرٌ

4- نمونه فرمانروايى مطلق خداوند اين است كه به هر كس هر نوع فرزندى كه بخواهد مى‌دهد. لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ‌ … يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ

5- ناخرسندى از داشتن فرزند دختر يا پسر، كفران نعمت الهى و هديه اوست. فَإِنَّ الْإِنْسانَ كَفُورٌ … يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ …

6- خداوند همواره در حال آفرينش است. يَهَبُ‌ … يَخْلُقُ‌ … يَشاءُ (فعل مضارع، نشانه‌ى استمرار است.)

7- فرزند دادن يا عقيم ساختن انسان، نمودى از علم و قدرت خداوند است. يَهَبُ‌ … إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ

8- عقيم بودن، دليل عدم قدرت خدا نيست. عَقِيماً … قَدِيرٌ

الهادی (علیه السلام)- عن مُحَمَّدِ‌بن‌سَعید أَنَّ یَحْیَی‌بْنَ‌أَکْثَمَ سَأَلَ مُوسَی‌بْنَ‌مُحَمَّدٍ عَن مَسَائِلَ وَ فِیهَا أَخْبِرْنَا عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً فَهَلْ یُزَوِّجُ اللَّهُ عِبَادَهُ الذُّکْرَانَ وَ قَدْ عَاقَبَ قَوْماً فَعَلُوا ذَلِکَ فَسَأَلَ مُوسَی (علیه السلام) أَخَاهُ ابا الحسن الْعَسْکَرِیَّ (علیه السلام) وَ کَانَ مِنْ جَوَابِ أَبِی‌الْحَسَنِ (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُمْ أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یُزَوِّجُ ذُکْرَانَ الْمُطِیعِینَ إِنَاثاً مِنَ الْحُورِ الْعِینِ وَ إِنَاثَ الْمُطِیعَاتِ مِنَ الْإِنْسِ ذُکْرَانَ الْمُطِیعِینَ وَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ یَکُونَ الْجَلِیلُ عَنَی مَا لَبَّسْتَ عَلَی نَفْسِکَ تَطْلُبُ الرُّخْصَهًَْ لِارْتِکَابِ الْمَأْثَمِ فَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً* یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ یَخْلُدْ فِیهِ مُهاناً إِنْ لَمْ یَتُبْ.

امام هادی (علیه السلام)- محمّدبن‌سعید گوید: یحیی‌بن‌اکثم از موسی‌بن‌محمّد [برادر امام هادی (علیه السلام)] سؤالاتی کرد و در ضمن آن‌ها گفت: «به من بگو درباره‌ی این کلام خدا: أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً؛ آیا خدا بنده‌های نرش را با هم تزویج می‌کند، با اینکه قوم لوط را به خاطر آن کیفر داد»؟ و موسی از برادرش امام هادی (علیه السلام) پرسید و امام در جوابش درباره‌ی کلام خداوند: أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً فرمود: «خداوند به مردهای فرمانبر ماده‌هایی از حور العین تزویج می‌کند و زنان فرمانبر را به مردان فرمانبر تزویج می‌کند. و معاذ اللَّه که خداوند قصد کند آنچه را تو از روی اشتباه برای رخصت جستن در این کار زشت در خاطر گرفتی. هرکس چنین کند، مجازات سختی خواهد دید! عذاب او در قیامت مضاعف می‌گردد، و همیشه با خواری در آن خواهد ماند! (فرقان/۶۹-۶۸) [البته] اگر توبه نکند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۵۸ بحارالأنوار، ج۷۶، ص۶۶/ نورالثقلین/ البرهان
۲
(شوری/ ۵۰)

الباقر (علیه السلام)- عَنْ أبی جعفر (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً یَعْنِی لَیْسَ مَعَهُنَّ ذَکَرٌ وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ یَعْنِی لَیْسَ مَعَهُمْ أُنْثَی أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً أَیْ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ ذُکْرَاناً وَ إِنَاثاً جَمِیعاً یَجْمَعُ لَهُ الْبَنِینَ وَ الْبَنَاتِ.

امام باقر (علیه السلام)- یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً یعنی پسر با آن‌ها نباشد. و وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ که دختر با آن‌ها نباشد. أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً یعنی به هرکه بخواهد پسران و دختران را با هم می‌بخشد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۵۸ بحارالأنوار، ج۵۷، ص۳۷۰/ القمی، ج۲، ص۲۷۸؛ «بتفاوت لفظی»
۳
(شوری/ ۵۰)

الرّسول (علیه السلام)- قَالَ أبُومُحَمَّدٍ الْحَسَنُ الْعَسْکَرِیُّ (علیه السلام) سَالَ عَبْدُاللهِ‌بْنِ‌صُورِیَا رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ: أَخْبِرْنِی عَمَّنْ لَا یُولَدُ لَهُ وَ مَنْ یُولَدُ لَهُ فَقَالَ (صلی الله علیه و آله): إِذَا اصْفَرَّتِ النُّطْفَهًُْ لَمْ یُولَدْ أَیْ إِذَا احْمَرَّتْ وَ کَدَرَتْ، فَإِذَا کَانَتْ صَافِیَهًًْ وُلِدَ لَهُ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- امام عسکری فرمود: عبدالله‌بن‌صوریا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفت: «بگو ببینم چگونه می‌شود که بعضی فرزند ندارند و بچّه‌دار نمی‌شوند و بعضی دارای بچّه‌اند». فرمود: «اگر نطفه تیره رنگ و سرخ شود، فرزندی به وجود نمی‌آید؛ و اگر ناب باشد، به وجود می‌آید».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۶۵۸ نورالثقلین/ بحرالعرفان، ج۱۴، ص۱۵۲

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *