خانه / دعا / خواص ذکر استغفار برای رزق و روزی,ذکر استغفار برای جلب رزق روزی

خواص ذکر استغفار برای رزق و روزی,ذکر استغفار برای جلب رزق روزی

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص ذکر استغفار برای رزق و روزی,ذکر استغفار برای جلب رزق روزی را قرار دادیم . مداومت بر خواندن ذکر استغفار خواص و فضیلت فراوانی دارد . توصیه شده است برای جلب و افزایش رزق و روزی ذکر استغفار استغفر الله هر روز بسیار گفته شود . گناهان ما باعث می شود که رزق و روزی ما کم شود بنابراین برای آمرزش گناهان و زیاد شدن رزق و روزی گفتن ذکر استغفار استغفرالله بسیار مجرب است . سایت دعاگو …

,ذکر رزق روزی,ذکر رزق روزی مغازه,ذکر رزق وروزی,ذکر رزق وروزی مغازه,ذکر رزق و روزی فراوان,ذکر رزق و روزی حلال,ذکر رزق و روزی آیت الله نخودکی,ذکر برای رزق روزی,ذکر برای رزق روزی زیاد,ذکر رزق و روزی قوی,ذکر برای رزق و روزی مغازه,ذکر رزق و روزی مغازه نی نی سایت,ذکر دعای رزق و روزی مغازه,ذکر برای افزایش رزق و روزی مغازه,ذکر رزق روزی زیاد,ذكر رزق و روزي,ذکر افزایش رزق و روزی,ذکر رزق و روزی مغازه,ذکر رزق و روزی زیاد,ذکر برای رزق و روزی فراوان نی نی سایت,ذکر برای رزق و روزی فراوان,ذکر جهت رزق و روزی فراوان,ذکر برای رزق و روزی زیاد,بهترین ذکر برای رزق و روزی فراوان,ذکر فراوانی رزق و روزی,ذکر افزایش رزق و روزی حلال,ذکر برای رزق و روزی حلال,ذکر برای رزق و روزی,ذکر برای رزق و روزی نی نی سایت,ذکر برای رزق و روزی و گشایش کار,ذکر برای رزق و روزی مجرب,ذکر برای زیاد شدن رزق و روزی,ذکر برای زیادی رزق و روزی,ذکر رزق و روزی قوی و فوری,ذکر قوی برای رزق و روزی,قوی ترین ذکر رزق و روزی

خواص ذکر استغفار برای رزق و روزی,ذکر استغفار برای جلب رزق روزی

ذکر استغفار برای افزایش روزی,ذکر استغفار برای زیاد شدن روزی,ذکر استغفار برای گشایش روزی,ذکر استغفار برای جلب روزی فراوان,طریقه و روش گفتن ذکر استغفار,ذکر مخصوص وسعت روزی با استغفار

خواص ذکر استغفار برای رزق و روزی,ذکر استغفار برای جلب رزق روزی

نخستین عبادتی که سبب جلب روزی فراوان می‌شود ذکر استغفار است

امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند:

خداوند متعال استغفار را برای افزایش روزی قرار داده که رحمت خود را شامل حال بندگان قرار دهد.

حضرت رسول(ص) فرمودند:

هر کس از اذان صبح تا طلوع آفتاب صد بار این ذکر را بگوید «سبحان‌الله و بحمده سبحان‌الله العظیم استغرالله» دنیا به او روی می‌آورد بدون سختی در حالی که متواضع است.

روایت دیگری از امیرمومنان امام علی(ع)

استغفار در رزق انسان توسعه ایجاد می‌کند.

حضرت خطاب به مردم گفت: استغفار مقابل خداوند امر کمی نیست زیرا اگر خداوند کسی را ببخشد دنیا و آخرت او را اصلاح خواهد کرد.

چند وقتی است که بین جوانان ذکر گفتن زیاد شده است …

خیلی از افراد که به ظاهر شاید خیلی به آن ها نمی آید که اهل ذکر باشند تسبیح در دست دارند و ذکر می گویند…

یک بار با یکی از آن ها باب صحبت را باز کردم و پرسیدم که اگر فضولی نیست میشه بگید چی دارید میگید؟ گفت: چند وقتی است که به مشکل مادی خورده ایم و از یکی شنیده ام ذکر “یا رزاق” خیلی برای مادیات خوب است…

گفتم خوب چرا ذکر “استغفار” را نمی گویید؟ او گفت: اون ذکر که برای توبه و آمرزش خواستن و بخشیده شدن گناه است، من میگم یه ذکری می خوام برای زیاد شدن روزی …

خلاصه چند روزی این تحقیق میدانی ام را ادامه دادم و هر روز از یکی از این خانم های عزیز همین سؤال را می پرسیدم و آن ها ذکرهایی چون یا رزاق، یا ودود و… برای افزایش روزی، جلب محبت، افزایش برکت، فرزند دار شدن و … می گفتند و وقتی ذکر استغفار را به آن ها پیشنهاد می دادم آن ها در اکثر یا شاید همه ی موارد این ذکر را برای آمرزش خواهی و توبه می دانستند و کسی اثر دیگری از این ذکر نمی دانست…

به تعبیر استاد برجسته مرحوم آیت الله بهجت:

هر جا کم آوردی، حوصله نداشتی، گرفته بودی، پول نداشتی، باطریت تموم شد تسبیح را بردار و صد مرتبه بگو:

استغفر الله ربی و اتوب الیه

آروم می شوی … استغفار فقط برای توبه و آمرزش از گناهان نیست…

با اتفاق افتادن این جریان بر آن شدم تا در این مطلب خلاصه ای از آثار و فوائد این ذکر شیرین را با هم مروری داشته باشیم.

– افزایش ثروت، قدرت و برخورداری از برکت الهی

وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِکُمْ وَلا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ(هود، آیه 52)

– اجابت دعا

وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الأرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ (هود، آیه 61)

– مودت و دوستی

وَاسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ (هود، 90)

بهره دنیایی و مادی با استغفار

«اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً

از پروردگار خود آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است؛ تا باران های مفید و پر برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید. (نوح، 10- 12)

در بیان امام صادق (علیه السلام) با استناد به آیات 10- 12 نوح می فرمایند:

«هنگامی که رسیدنِ روزی ات را همراهِ سختی و کندی دیدی، زیاد استغفار کن، چرا که خداوند عزّوجلّ در کتابش می فرماید: از پروردگارتان، طلبِ مغفرت نمایید که او بسیار آمرزنده است تا از آسمان پیوسته بر شما بباراند و با اموال و فرزندان فراوان یاری تان رساند (یعنی در دنیا) و باغ های خرّم و نهرهای جاری عطایتان فرماید (یعنی در آخرت)» (بحار الانوار، ج78، ص201، روایت29)

وقتی در همین یک آیه از قرآن کریم نگاه می کنیم می بنیم که برای اثر استغفار سه بهره ارزشمند در دنیا معرفی شده است: «بارشِ پیوسته باران های مفید (برکت)»، «وسعت و مال فراوان» و «نعمتِ برخورداری از فرزندان». روایت شده که شخصی خدمتِ امام رضا(علیه السلام) آمد و از «خشکسالی» شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ چاره فرمودند: «استغفار کن». شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و ناداری» شکایت کرد. حضرتش فرمودند: «استغفار کن» فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید.

حضرت، به او فرمودند: «استغفار کن». حاضران باتعجّب پرسیدند: سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود: من این توصیه را از خود نگفتم. همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه آیات 10- 12 سوره نوح را تلاوت فرمودند

(مجمع البیان، ذیل تفسیر آیه 12 10 سوره نوح)

رحمت الهی جذب می شود

لَوْلا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (سوره نمل، آیه 46)

چرا از پیشگاه خدا تقاضای آمرزش گناهان خویش نمی کنید تا مشمول رحمت او واقع شوید؟ این آیه به دنبال تقاضای قوم صالح (علیه السلام) برای نزول عذاب الهی بر آنها نازل شده است؛ چون آنها به حضرت صالح(علیه السلام) می گفتند: «تو اگر راست می گویی چرا مجازات الهی دامان ما را نمی گیرد؟» (سوره اعراف،آیه 77)

حضرت صالح این چنین پاسخ دادند:«چرا تمام فکر خود را روی فرارسیدن عذاب الهی متمرکز می کنید؟ حال آنکه اگر عذاب الهی شما را فراگیرد به حیاتتان خاتمه می دهد و مجالی برای ایمان باقی نخواهد ماند؛بیایید گفتار مرا در برکات و رحمت الهی که در سایه ایمان به شما می رسد بیازمایید.»

وقتی آیاتی از سوره نوح در قرآن کریم نگاه می کنیم می بنیم که برای اثر استغفار سه بهره ارزشمند در دنیا معرفی شده است: «بارشِ پیوسته باران های مفید (برکت)»، «وسعت و مال فراوان» و «نعمتِ برخورداری از فرزندان»

زندگی شیرین می شود

وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتَاعًا حَسَنًا … (سوره هود،آیه 3)

و از پروردگارتان طلب مغفرت کنید و به سوی او بازگردید تا شما را به بهره ای نیکو تا مدتی معین(که عمر دارید) کامیاب کند… علامه طباطبایی در ذیل آیه فوق در (تفسیر المیزان جلد10،صفحه 210) می فرماید:بهرە دنیایی وقتی حسن و نیکو می شود که آدمی در آن حیات به سوی سعادتی که برایش امکان دارد روانه شود و خدای تعالی او را به سوی آرزوهای انسانی اش که همان دستیابی به نعمت های دنیوی از قبیل وسعت، امنیت، رفاه، عزت و شرافت است هدایت کند. پس این حیات حسن در مقابل عیش ضنک و تنگی است که در آیه 124 سورە طه به آن اشاره شده است که «کسی از یاد من روی برگرداند معیشتی تنگ خواهد داشت.»

بلا و عذاب دور می شود

وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ (سوره انفال، آیه33)

ولی تا تو (پیامبر اسلام(صلی الله و علیه وآله)) در میان مردم هستی خداوند بر آن نیست که آنان را عذاب کند، و تا آنان استغفار می کنند خداوند آنان را عذاب نمی کند. در ذیل این آیه امام علی(علیه السلام) پس از رحلت پیامبر(صلی الله و علیه وآله) فرمودند: «یکی از دو امان از میان ما رفت، امن دیگر که استغفار است را حفظ کنید.» (نهج البلاغه،حکمت 88)

کلام آخر

در حقیقت در باطن ذکر استغفار بنا بر آنچه که همه ی مردم می دانند یک نوع توبه و آمرزش خواهی است که ما در قبال گناهانمان از خداوند داریم و همین خضوع و طلب آمرزش باعث می شوند که برکاتی که ذکر شد در زندگی هایمان حاصل شود … بنابر این قدر این ذکر را بیش از پیش بدانیم که با یک تیر چندین نتیجه برایمان خواهد داشت .

معنی استغفار :

استغفار درخواست آمرزش گناهان از خدا به صورت زبانی با گفتن عبارت «استغفرالله» و همچنین به صورت عملی است.

در قرآن و روایات، موارد بسیاری از تشویق و امر به استغفار دیده می‌شود که از این میان، ۳۰ آیه از قرآن کریم، درباره استغفار پیامبران است. پیشگیری از عذاب الهی، آمرزش گناهان و افزایش روزی از آثار استغفار معرفی شده است.

استغفار، بهترین دعا و عبادت دانسته شده و انجام آن مستحب است؛ با این حال، در مواردی از جمله به عنوان کفاره بر شخص مُحرِم، واجب می‌شود. بر اساس آموزه‌های قرآن استغفار توسط پیامبر(ص) برای مشرکان جایز نیست.

امام علی(ع)، پشیمانی برای گناهان گذشته، تصمیم برای بازنگشتن به گناه، ادا کردن حقوق مردم و انجام واجبات را از شروط استغفار ذکر کرده است.

استغفار در همه وقت‌ها و همه مکان‌ها سفارش شده است؛ اما بر انجام آن در وقت سحر، تأکید بیشتری شده است. استغفار گاه به دلیل گناه شخصی و ظلم بر نفس، گاه به خاطر تعدی به دیگران و گاه به سبب گناهان اجتماعی انجام می‌شود.

مفهوم‌ استغفار :

واژه استغفار، به معنای درخواست زبانی یا عملی از خداوند برای آمرزش گناهان است و هدف از آن، درخواست مصونیت از آثار بد گناه و عذاب الهی دانسته شده است

استغفار، یا قولی و زبانی است، مانند گفتن «استغفر الله» و یا فعلی و عملی، مانند انجام دادن عملی که موجب آمرزش انسان می‌گردد.

از استغفار زبانی در باب‌هایی مانند طهارت، صلاة، صوم، حج، تجارت، ظهار و کفّارات بحث شده است.

برخی مفسران اهل سنت از جمله زمخشری و فخر رازی، واژه استغفار در آیاتی از قرآن را به معنای ایمان، یا اسلام دانسته‌اند. طبرسی، مفسر شیعه در قرن پنجم هجری، واژه استغفار در قرآن کریم را به معنای گزاردن نماز تفسیر کرده و از مصادیق استغفار در مقام عمل شمرده است.

مفهوم آمرزش‌خواهی، ۶۸ بار در قرآن کریم بیان شده است که ۴۳ مورد، مشتقات استغفار، هفده مورد در قالب «إغفر»، سه مورد به صیغه «یغفر»، دو مورد «تغفر» و یک بار به صورت «مغفرة» به کار رفته است.

تشویق به استغفار یا امر به آن نیز در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده و در مواردی، قرآن به توبیخ کسانی پرداخته که استغفار نکرده‌اند.

بنابر آموزه‌های قرآن، فرشتگان برای مؤمنان،و اهل زمین استغفار می‌کنند و درخواست آمرزش گناه، صفت پرهیزکاران معرفی شده است.

هم چنین در خواست گناهکاران از پیامبران برای استغفار و طلب آمرزش از خداوند از سوی آنان از مطالب مهمی است که شبهه شرک بودن در خواست استغفار از غیر خدا را رد می کند. محققان اهل سنت نیز بر اساس آیات قرآن کریم در خواست استغفار از پیامبر را شرک قلمداد نکرده اند.

فرزندان یعقوب پیامبر پس از حوادث مربوط به برادرشان یوسف از پدرشان درخواست کردند که از خداوند برایشان استغفار (طلب آمرزش) کند و او نیز به آنان وعده داد که انجام بدهد.

و نیز در باره پیامبر اسلام(ص) در آیات قرآن کریم می خوانیم که گناهکارانی که با گناه بر خویشتن ستم کرده اند از خدا استغفار می طلبند و پیامبر نیز از خدا برایشان طلب استغفار می کند.

حدود ۳۰ آیه از قرآن کریم، درباره استغفار انبیاست.

با این حال علامه طباطبایی، با اشاره به عصمت پیامبران، ارتکاب معصیت توسط آنها را مغایر با وظایف تبلیغی آنها دانسته و احتمال داده است که پیامبران، اعمال مباح خود را گناه شمرده و برای آن استغفار می‌کرده‌اند.

در آیات قرآن کریم و همچنین سخنان نقل‌شده از معصومان(ع)، برخی از آثار استغفار بیان شده است؛ از جمله: در امان ماندن از عذاب الهی، آمرزش گناهان، افزایش روزی و فرزندان، و همچنین عمر طولانی.

در روایتی تصریح شده است که استغفار فراوان موجب می‌شود نامه عمل بندگان، درخشان شود.

در روایتی دیگر، زرارة بن أعین از امام صادق(ع) نقل کرده است که کسی که گناهی مرتکب می‌شود، از صبح تا شب مهلت دارد که طلب آمرزش کند و در این صورت، آن گناه برایش نوشته نمی‌شود.

احکام استغفار :

استغفار، مستحب است؛ اما ممکن است به دلایلی، واجب یا حرام باشد.

استغفار مستحب: استغفار، بهترین دعا و عبادت به شمار رفته و در همۀ احوال، مستحب دانسته شده است؛ از جمله بین دو سجده نماز،بعد از تسبیحات اربعه،در قنوت به خصوص قنوت نماز وتر، هنگام سحر، و در ماه رمضان.

استغفار واجب: استغفار در مواردی واجب است؛ از جمله به عنوان کفّارۀ مُحرِمی که یک یا دو بار، مرتکب جدال شود.

استغفار حرام: بنابر قرآن کریم، استغفار مؤمنان برای مشرکان جایز نیست.

آداب استغفار :

در روایات نقل‌شده از امامان معصوم، آدابی برای استغفار ذکر شده است؛ از جمله امام علی(ع)، خطاب به مردی که در حال استغفار بود، شش ویژگی برای حقیقت استغفار بیان کرده است که عبارتند از:

پشیمانی از گذشته، تصمیم جدی بر بازنگشتن به گناه، ادای حقوق مردم، انجام واجبات ضایع شده، تلاش برای آب کردن گوشتی که از حرام روییده و چشاندن رنج طاعت به جسم.

استغفار، گرچه محدود به زمان و مکان خاصی نیست؛ اما در قرآن کریم، بر استغفار در وقت سَحر تأکید شده است.

انواع استغفار :

استغفار از نظر چگونگی و موضوع گناه به سه نوع تقسیم شده است:

استغفار از گناه شخصی و ظلم بر نفس (گناهان شخصی)
استغفار از گناه و تعدّی نسبت به حقوق افراد دیگر (گناهان افراد نسبت به یکدیگر)
استغفار از گناهان اجتماعی (گناهان مدیران و سیاستمداران و رهبران جامعه)

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *