خانه / چله نشینی / آداب و شرایط چله نشینی برای زنان,چله گرفتن و عادت ماهیانه زنان

آداب و شرایط چله نشینی برای زنان,چله گرفتن و عادت ماهیانه زنان

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com آداب و شرایط چله نشینی برای زنان,چله گرفتن و عادت ماهیانه زنان را قرار دادیم . چله نشینی و چله گرفتن آداب و شرایط و دستورالعمل های مخصوصی دارد . یکی از آداب و شرایط چله نشینی برای زنان این است که در زمان قاعدگی یا عادت ماهیانه باید چله نشینی را متوقف کنند و پس از رفع مشکل دوباره چله را شروع کنند . سایت دعاگو …

,آداب چله نشینی برای زنان,آداب چله نشینی,آداب چله نشینی عرفانی,آداب چله نشینی سوره یاسین,اداب چله نشینی چیست,اداب چله نشینی در اسلام,آداب چله نشینی برای ازدواج,آداب چله نشینی زیارت عاشورا,اداب چله نشینی موکل,آداب چله نشینی برای تسخیر موکل ,چله نشینی,چله نشینی سوره یاسین,چله نشینی ذکر یونسیه,چله نشینی سوره توحید,چله نشینی برای ثروت,چله نشینی دراویش,چله نشینی برای گرفتن حاجت,چله نشینی با متن,چله نشینی پیامبر,چله نشینی درویشان,چله نشینی سوره یاسین برای ازدواج,چله نشینی سوره واقعه,چله نشینی با سوره یاسین,چله نشینی سوره یس,چله نشینی سوره قدر,چله نشینی سوره حمد,چله نشینی ثروت,چله نشینی دراویش کردستان,چله نشینی دراویش قادری,مراسم چله نشینی دراویش,اداب چله نشینی دراویش,چله نشینی با متن عربی راه اندیشه,چله نشینی با متن فلاح,چله نشینی با متن عربی کتابچی,چله نشینی با متن عربی عشق کتاب,کتاب چله نشینی با متن عربی راه اندیشه,کتاب چله نشینی با متن,کتاب چله نشینی با متن راه اندیشه,کتاب چله نشینی با متن میثم فلاح,خرید کتاب چله نشینی با متن عربی,چله نشینی پیامبران,چله نشینی درویش

آداب و شرایط چله نشینی برای زنان,چله گرفتن و عادت ماهیانه زنان

آداب چله نشینی,شرایط چله نشینی,چله گرفتن زنان,روش و نحوه چله نشینی زنان,چله نشینی در زمان عادت ماهیانه,چله نشینی در زمان پریودی و قاعدگی

آداب و شرایط چله نشینی برای زنان,چله گرفتن و عادت ماهیانه زنان

چله گرفتن و عادت ماهیانه زنان :

زنان در طول عادت ماهانه از انجام بعضی اعمال عبادی مثل نماز و روزه نهی شده‌اند.

سؤالی که برای بسیاری از بانوانی که قصد چله گرفتن دارند پیش می‌آید این است که آیا با وجود عادت ماهانه در میان دوره چهل‌ روزه، چله آنان صحیح است یا احکام خاصی دارد؟

مهم‌ترین شاخصه چله گرفتن این است که انسان در طول چهل روز، اعمال خویش را خالص گرداند. خلوص اعمال به طور کلی نیز ربطی به دوران قاعدگی و غیر آن ندارد.

همچنین خواندن دعا و قرآن (غیر از دعاها و سوره‌های سجده‌ دار) در دوران قاعدگی جایز است؛ بنابراین در دوران چله نیز، هر چند زنان حائض باشند، می‌توانند دعا و قرآن بخوانند. تنها باید توجه داشته باشند که سوره‌ها و دعاهای سجده‌دار را در این دوران تلاوت نکنند.

چله گیری زنان در شرایط عادت ماهیانه :

از آنجا که در دوران چله، فرد باید به عبادات و ذکر خدا مشغول باشد و زنان در دوران قاعدگی از انجام بعضی عبادات نهی شده‌اند، بسیاری از علمای دین توصیه کرده‌اند که زنان در دوران قاعدگی برای خود نائب بگیرند تا عبادات واجب آنان در این دوران را انجام دهند.

همچنین بانوانی که اصرار به انجام اعمال واجب توسط خودشان را دارند، می‌توانند از روش‌هایی مانند قرص خوردن برای پیشگیری از عادت ماهانه در این دوران استفاده کنند.

نکته:

مسئله‌ای که در چله‌نشی زنان متأهل اهمیت دارد، رعایت حق شوهر است.

رعایت حقوق شوهر از وظایف واجب زنان است، در حالی که چله گرفتن از مستحبات است و در امر واجب نباید به خاطر امر مستحب کم‌کاری کرد.

همچنین زنان متأهل برای انجام مستحبات، از جمله چله گرفتن، باید از شوهر خود اجازه بگیرند.

نکته مهم :

چله گرفتن به معنای چهل روز مداومت در ذکر و عبادت خداوند است، به صورتی که فرد تمرکز خود را بر دعا و عبادات بگذارد و قرب خداوند را بجوید.

در ابطه با چله گرفتن و عادت ماهیانه اشاره کردیم که اولاً مهم‌ترین شاخصه چله خلوص اعمال است و زنان در این دوران نیز می‌توانند اعمال خود را خالص گردانند.

ثانیاً جز موارد نهی‌شده‌ای مثل نماز و روزه، ذکر و عبادت خدا و خواندن قرآن برای زنان حائض موردی ندارد. ثالثاً برای انجام واجباتی مثل نماز، زنان در روزهای قاعدگی می‌توانند نائبی بگیرند تا اعمال واجب ایشان را انجام دهد.

زنانی که می‌خواهند چله بگیرند، باید نحوه محاسبه دوران قاعدگی خود را بدانند تا بتوانند پس از دوران حیض، دوباره به انجام واجبات مبادرت ورزند

برای روشن شدن وضعیت چله گیری و رسیدن به حکمت در مورد خانم ها گفتنی است:

اولا:

چنانچه ملاحظه می شود کسب حکمت راه های مختلفی دارد و منحصر در عبادت نمی باشد تا خانم ها به خاطر عذر شرعی چند روز از آن بی بهره باشند.

ثانیا:

چنانچه روایت اول دلالت دارد، بحث از چهل روز خالص شدن و عبودیت درونی برای خدا است و این تنها اختصاص به عبادت بیرونی ندارد، تا بگوئید چهل روز عبادت به هم پیوسته برای خانم ها ممکن نیست.

به عبارت دیگر :

بحث از چهل روز خالص شدن درون و نیت برای خداوند است که غیر از خالص کردن اعمال و از جمله عبادات است. وقتی درون خالص شد و انسان خود را بنده و عبد خداوند و موجودی نیازمند و فقیر و وابسته به غنی محض دانست و استقلالی برای خود و علم و قدرت و حیات خود قائل نشد، اعمالش نیز خالص و صافی می گردد. پس خالص کردن خود اصل و اساس است و خالص کردن اعمال فرع و ثمره آن است.

ثالثا:

به فرض که چنین روایتی داشته باشیم که دلالت کند چهل روز عبادت خالصانه همراه با نماز باشد، دریچه ای از حکمت را بر روی انسان می گشاید

در مورد خانم ها مراد چهل روزی است که از به هم پیوستن اعمال قبل از عادت ماهانه و بعد از پاک شدن از آن حاصل می شود

چنانچه در مورد کفاره روزه که دو ماه می باشد و باید حداقل سی و یک روز آن را به دنبال هم انجام داد

اگر خانمی شروع به روزه گرفتن کرد و قبل از اتمام سی و یک روز، عادت ماهانه شد، بعد از پاک شدن از عادت، روزه اش را ادامه می دهد و ایام عادت عذر شرعی محسوب می شود و به اتصال سی و یک روز روزه ضرری وارد نمی کند.

منبع : ستاره و پرسمان

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *