خانه / دعا / الحمدلله رب العالمین از کدام سوره بوده و به چه معناست

الحمدلله رب العالمین از کدام سوره بوده و به چه معناست

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com الحمدلله رب العالمین از کدام سوره بوده و به چه معناست را قرار دادیم . در ابتدای سوره مبارکه حمد آیه ای است به نام الحمدالله رب العالمین به معنای حمد و ستایش از آن خداوندی است که صاحب آسمان ها و زمین است . برای دیدن توضیحات بیشتر درباره آیه الحمدلله رب العالمین سوره حمد به ادامه مطلب مراجعه کنید . سایت دعاگو …

,الحمدلله رب العالمین,الحمدلله رب العالمین یعنی چه,الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحیم,الحمدلله رب العالمین صابر خراسانی,الحمدلله رب العالمین و به نستعین,الحمدلله رب العالمین معنی,الحمدلله رب العالمین به انگلیسی,الحمدلله رب العالمین صابر خراسانی متن,الحمدلله رب العالمین یعنی چی,الحمدلله رب العالمين والعاقبة للمتقين,الحمد لله رب العالمين یعنی چه,الحمد لله رب العالمين یعنی چه ششم,الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم,الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك,الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم تفسير,الحمد الله رب العالمين الرحمن الرحيم,سوره الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم,سوره الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين,تفسير الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين,الحمدلله لله رب العالمين الرحمن الرحيم,الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم,الحمد لله رب العالمين صابر خراسانی,کلیپ الحمدلله رب العالمین صابر خراسانی,شعر الحمدلله رب العالمین صابر خراسانی,شعر خوانی صابر خراسانی الحمدلله رب العالمین,الحمد لله رب العالمين و به نستعين,معنی الحمدلله رب العالمین و به نستعین,الحمد لله رب العالمين معنی,الحمد لله رب العالمين معنى,الحمدلله رب العالمين معنى الرب,الحمد لله رب العالمين ترجمه فارسی,الحمد لله رب العالمين با ترجمه,معنی الحمدلله رب العالمین ششم,معنی الحمدلله رب العالمین چیست,معنی الحمدلله رب العالمین والعاقبه للمتقین,معنی الحمد لله رب العالمين به فارسی

الحمدلله رب العالمین از کدام سوره بوده و به چه معناست

آیه الحمدلله رب العالمین,معنی و ترجمه الحمدلله رب العالمین,مفهوم آیه الحمدلله رب العالمین,ترجمه فارسی آیه الحمدلله رب العالمین,آیه الحمدلله رب العالمین سوره حمد

الحمدلله رب العالمین از کدام سوره بوده و به چه معناست

«الحمد الله رب العالمين» بر کدام قسم از توحيد دلالت دارد؟

آغازین آیه سوره حمد، هرگونه حمد و ستایش را شایسته خداوند می داند.

در این آیه، واژه الحمد با الف و لام جنس، و کلمه العالمین، به صورت جمع و با الف و لام، ذکر شده که دلالت بر هرگونه حمد و ستایش موجودات هستی، برای خداوند دارد.

(الحمدلله رب العالمین) یعنی چه؟

سپاس و ستایش مخصوص خداوند است.

الحمدالله رب العالمين»، دليل بر توحيد ربوبيّت

«الحمد الله رب العالمين» بر کدام قسم از توحيد دلالت دارد؟

آغازین آیه سوره حمد، هرگونه حمد و ستایش را شایسته خداوند می داند.

در این آیه، واژه الحمد با الف و لام جنس، و کلمه العالمین، به صورت جمع و با الف و لام، ذکر شده که دلالت بر هرگونه حمد و ستایش موجودات هستی، برای خداوند دارد.

زیرا او پروردگار، مدیر و مدبّر، خالق و مالک واقعی همه موجودات است.

اکتشافات عصر حاضر نشان می دهد ده میلیون میلیارد سلول بدن انسان هر کدام حمد و سپاسی لازم دارند، زیرا نعمتی از سوی پرورگار محسوب می شوند.

در سوره حمد كه هر صبح و شام در نمازها تكرار مى كنيم؛ چنين آمده: (ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است)؛ «الْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».

عين اين جمله در سوره هاى متعدّدى از قرآن مجيد از سوى بندگان و از سوى خداوند با همين تعبير تكرار شده؛ كه گاه مربوط به دنيا و گاه مربوط به قيامت است.

در حقيقت اين آيه استدلال لطيفى را در بر گرفته؛ و آن اين كه خداوند شايسته هرگونه حمد و ستايش است؛ چرا كه مربّى واقعى همه عالميان او است.

هم خالق است و هم روزى دهنده، هم مالك است و هم تربيت كننده، هم مدير و هم مدبّر، و هم راهنما و معلّم و هادى.

قابل توجّه اين كه «الحمد» چون به صورت جنس به كار رفته همه انواع ستايش ها را شامل مى شود؛ و «اَلْعالَمينَ» نيز چون به صورت جمع با الف و لام است؛ تمام موجودات جهان را اعم از عاقل و غير عاقل، مادّى و مجرد، همه را در بر مى گيرد.

(و اين كه به صورت صيغه جمع عاقل آمده است به اصطلاح از باب تغليب است).

بنابراين اگر ديگران نيز در گوشه اى از اين جهان اقدام به تعليم و تربيت و پرورش و انعام مى نمايند؛ همه از پرتو او است؛ و اگر كسى مالكيّتى دارد شعاعى از مالكيّت مطلقه او مى باشد.

بنابراين قبل از اين كه از بندگان او تشكر و سپاسگذارى كنيم يا حمد و ستايش آنها نماييم؛ بايد خدا را بستائيم و در برابر ذات مقدّس او شكرگزارى كنيم.

فخر رازى در اينجا با توجّه به اين كه حمد و سپاس در برابر نعمت است؛ به شرح اجمالى نعمت هاى خداوند پرداخته؛ و گفته است:

تنها دقّت درباره بدن انسان، نشان مى دهد كه به گفته دانشمندان علم تشريح نزديك به پنج هزار نوع اعضاى مختلف يا مواهب گوناگون از مواهب الهى در خلقت بدن به كار رفته است. تازه آنچه در اين زمينه معلوم شده، در مقابل آنچه هنوز كشف نشده همچون قطره در برابر اقيانوس است.

سپس به ذكر آثار ربوبيّت و تدبير خداوند در بقيّه جهان هستى پرداخته؛ مى گويد: (از بررسى اينها چنين به دست مى آيد كه هزار هزار (يك ميليون) مسأله قابل توجّه يا بيشتر و كمتر در اين زمينه وجود دارد؛ و با توجّه به اين كه خداوند همه چيز را مسخّر انسان قرار داده؛ روشن مى شود كه جمله «الحمدلله» تمام اين مسائل را در بر مى گيرد).

البتّه مفسّر مذكور (فخررازى) با توجّه به علوم عصر خود چنين سخنى گفته؛ ولى با توجّه به اكتشافاتى كه در عصر ما در زمينه هاى مختلف علمى حاصل شده روشن مى شود كه اين اعداد و ارقام تا چه اندازه كوچك و بى مقدار است.

تنها در بدن انسان ده ميليون ميليارد! سلّول وجود دارد كه هر كدام يكى از خدمتگزاران او و مشمول ربوبيّت پروردگارند؛ و بر آن شكر و حمد و سپاسى لازم است. اگر انسان بخواهد شبانه روز فقط اين تعداد سلّول را شماره كند ـ تا چه رسد به حمد و ستايش ـ سيصد هزار سال وقت لازم دارد!

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *