در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص و برکات فراوان گفتن نام الفتاح (گشایشگر) از اسماء زیبای الهی را برای شما عزیزان قرار دادیم .
خواص و برکات فراوان گفتن نام الفتاح (گشایشگر) از اسماء زیبای الهی,الفتاح یعنی گشاینده کارها و مشکلات,معنی کلمه الفتاح,ذکر یا فتاح,الفتاح یکی از اسم های اعظم خداوند,افزایش رزق و روزی یا گفتن ذکر الفتاح,گفتن ذکر یا فتاح مخصوص زیاد شدن رزق و برکت
خواص و برکات فراوان گفتن نام الفتاح (گشایشگر) از اسماء زیبای الهی
اگر در خلوت به عدد کبیر و تکسیر این چهار اسم خدا را بگویید به مدت چهل روز ( یا کافی یا غنی یا فتاح یا رزاق ) عجایب بینی شیخ گفت من به ذکر این اسماء مداومت کردم روز چهلم سقف خانه باز شد و چهل کیسه زر سرخ در خانه انداختند و به زبان فصیح گفتند اگر نود به ان اضافه کنی ما نیز بر ان بیفزاییم و اگر کم کنی ما نیز کم کنیم و اگر در این عدد بمانی ما نیز میمانیم مجموع عدد کبیر و تکسیر این اسما ء هشتادو شش هزارو پانصدو هیجده عدد است شرح زیاد است عارفان را اشاره کافی است .
*****************************
عدد ابجدي: 489
به معناي حکم کننده مابين بندگان به عدل است و به معني گشاينده ي خزاين رزق و رحمت است بر بندگان و به معني کسي است که هر مُغلَقي (درِ بسته اي) به نظر و عنايت او گشوده مي شود. «شيخ بُرسي»(ره) فرموده است که: هر کس عقب نماز صبح هفتاد مرتبه اين اسم را بخواند در حالي که دست خود را بر سينه گذاشته باشد خداوند حجاب را از دلش برمي دارد يعني دلش را از کدورت جهالت پاک و مصفّا مي گرداند و به نور علم و معرفت روشن مي نمايد و در بعضي از رسايل معتبره است که هر کس را حاجتي باشد که به هيچ راه چاره روا نشود دو رکعت نماز کند و در هر رکعتي بعد از حمد سوره ي «يس» و «تبارَکَ الّذي بِيَدِهِ المُلک» را بخواند و بعد از سلام هشتهزار و هفتصد و سه مرتبه اين اسم را بخواند حاجت او بي شک روا شود و در بعضي از کتب است که هر کس اين اسم را در مدت هيجده روز به عدد مذکور بخواند از عالم غيب، فتوح متواتر بيند و اگر کسي اين شکل را در روز پنجشنبه هنگام طلوع آفتاب بر نقره نقش کند در حالي که روزه باشد و همراه خود نگاه دارد در تمام کارهاي او فتوحي عظيم پيدا شود و صورت شکل اين است:
ف |
ت |
ا |
ح |
2 |
7 |
81 |
399 |
10 |
3 |
398 |
78 |
397 |
79 |
9 |
4 |
شکل شماره(1)
مَلَک عِلوي موکِّل بر اين اسم «رحمائيل» و مَلَک سِفلي «يقطوش» است.
همچنين ختم سوره ي «اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحاً مُبيناً» براي هر مطلب مهمي مجرّب است و طريقه ي آن اين است که از روز شنبه شروع نمايد و روزي پنج مرتبه اين سوره را بخواند تا روز جمعه و در اين روز يازده مرتبه بخواند و بعد از هر مرتبه سوره ي «اِذا جاءَ نَصرُاللهِ وَالفَتح» را بخواند و چون عمل تمام شود يازده مرتبه بگويد: يا مُفَتِّحَ الاَبوابِ فَتّح يا مُفَرِّجَ فَرِّج يا مُسَبِّبُ سَبّب يا مُيَسِّر يَسِّر يا مُسَهِّلُ يا مُتَمِّم تَمِّم بِرَحمَتِکَ يا اَرحَمَ الرّاحمين
همچنين براي حصول دولت چهل و يک بار سوره ي حمد را بخواند و بعد از آن يازده روز روزي يازده بار سوره ي «المزمّل» را بعد از نماز صبح بخواند و بعد از آن دعاي مذکور را يازده دفعه بخواند مجرّب است و براي وسعت معاش از روز پنجشنبه اول ماه تا چهل و يک روز، روزي سيصد و پنجاه و نه (359) مرتبه آيه ي «وَ مَن يَتَّقِ الله» را بخواند و بعد از هر مرتبه يک بار بگويد «يا فَتّاحُ يا رزّاقُ يا واسِعُ» مجرّب است و براي فتح و نصرت بر دشمنان در ساعت اوّل از روز يکشنبه بعد از نماز صبح چهارصد و هشتاد و نه (489) مرتبه «يافَتّاح» بگويد مجرب است و نيز همراه داشتن شکل زير خواص بسيار دارد.
130 |
236 |
793 |
4978 |
113 |
141 |
17 |
520 |
181 |
قل |
یجمع بیننا |
ربنا ثم |
یفتح |
بیننا |
بالحق |
وهو |
الفتاح |
العلیم |
518 |
182 |
18 |
234 |
794 |
131 |
111 |
142 |
499 |
143 |
417 |
112 |
183 |
16 |
519 |
565 |
129 |
235 |
797 |
125 |
237 |
145 |
493 |
114 |
185 |
12 |
146 |
15 |
513 |
488 |
122 |
283 |
798 |
491 |
115 |
146 |
116 |
144 |
429 |
523 |
184 |
11 |
239 |
496 |
124 |
241 |
792 |
124 |
118 |
130 |
394 |
525 |
180 |
13 |
178 |
14 |
526 |
760 |
127 |
242 |
138 |
495 |
119 |
496 |
117 |
139 |
45 |
524 |
179 |
128 |
240 |
791 |
شکل شماره(2)
پژوهه در مفهوم الفتّاح از مترجم
اين واژه از اسماي خداوند و به معني گشاينده مي باشد که وزن صرفي آن- صيغه مبالغه دلالت بر کثرت آن دارد. اين اسم در قرآن کريم يک مرتبه با تعبير «هُوَ الفَتّاحُ العَليم» آمده است. به روايت “امام فخر رازي” اين اسم داراي دو تعبير است: 1) گشاينده ي ابواب خير به روي بندگان؛ 2) حاکم بودن بين خلق، زيرا که حاکم، امر دشوار و گره خورده ي بين دو نفر را مي گشايد. همچنان که مي فرمايد:
«بگو پروردگار جمعمان مي کند آن گاه به حق ميان ما حکم مي کند که او حاکم داناست». (سباء/28)
«راغب» در مفردات مي گويد: «فتح» در اصل به معني «از بين بردن پيچيدگي و اشکال» است و آن بر دو گونه است: گاهي با چشم ديده مي شود (جنبه ي حسّي) مانند گشودن قفل، و گاه با انديشه درک مي شود(جنبه ي معنوي) مانند گشودن اندوه ها و غصه ها، و يا گشودن رازهاي علوم و همچنين داوري کردن ميان دو کس و گشودن مشکل نزاع و مخاصمه ي آنها، آنجا که فتح به معناي پيروزي و گشايش است:
“اگر مردم شهرها و روستاها ايمان آورده و پرهيزگاري مي کردند، برکت هاي آسمان و زمين را بر آنها مي گشوديم”. «اعراف، 96»
“حقّاً که ما پيروزي چشمگير براي تو مهيّا کرده ايم”. (فتح/48)
قابل توجه اين که در بعضي از روايات روي ذکر «يا فتّاح» براي حل مشکلات تکيه شده است،چرا که اين اسم بزرگِ الهي که به صورت صيغه ي مبالغه از «فتح» آمده بيانگر قدرت پروردگار بر گشودن هر مشکل و از ميان بردن هر اندوه و غم، و فراهم ساختن اسباب هر فتح و پيروزي است. در واقع هيچ کس جز او «فتّاح» نيست و «مفتاح» و کليد همه درهاي بسته در دست قدرت بي زوال اوست.
منبع » راسخون