خانه / مسائل شرعی و دینی در اسلام / چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟

چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟

چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت 2agoo.com چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . بسیاری از مردم به علت جهل و حماقت و حرام خواری و فقدان تربیت درست در خانواده و آلودگی محیط زندگی دست به گناه می زنند . با اینکه مردم می دانند  جهان آخرت وجود دارد و کسانی که  اعمال و کارهای خوب انجام داده اند وارد بهشت می شوند و کشانی که گناه کرده اند وارد جهنم می شوند باز هم دست به گناه می زنند . در ادامه از سایت دعاگو همراه ما باشید با دلایل علمی گناه کردن مردم با اینکه می دانند جهان آخرت و روز حساب وجود دارد …

چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟
چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟

چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟,علت گناه کردن مردم چیست,جهان اخرت,دلایل علمی برای جهان آخرت,چرا مردم گناه می کنند,جهل و حماقت دلیل گناه کردن مردم,لقمه حرام موجب جرم و گناه,دلایل بروز گناه چیست,گناه کردن با وجود جهان آخرت

چرا با اینکه مردم می دانند دلايل علمی برای جهان آخرت است گناه می کنند؟

در بررسي زمينه‎هاي گناه، مي‎توان به زمينه‎هاي فرهنگي و تربيتي، خانوادگي، اقتصادي، اجتماعي رواني و مانند آن شاره كرد؛

1* جهل و حماقت؛

جهل و حماقت زمينه گناه را در انسان بوجود آورده و او را به سوي گناه مي‎كشاند، جهل به خدا، جهل به هدف از آفرينش، جهل به نواميس خلقت، جهل به آثار گناه و جهل به مصرف كردن انرژي در راه صحيح آن. مثلاً در برنامه دانش پزشكي، يك فرد جاهل و بي‎سواد، غذاي آلوده به ميكروب را بر اثر جهل به آن، به آساني مي‎خورد ولي يك دكتر ميكروب‎شناس هرگز آن را نمي‎خورد، در دوران جاهليت كه گناهان گوناگون سراسر زندگي مردم را گرفته بود، بيشتر بر اثر جهل و حماقت بود. همين جهل و ناآگاهي است كه متأسفانه امروزه، سبب شده تا دشمن با شبيخون فرهنگي بي‎رحمانه‎اي كه به عقايد و افكار ما زده، بيشتر از همه، افكار جوانان ما را مورد هدف قرار دهد. و آنان را از هويت ديني و ملي خويش تهي سازد.

2*حرام خواري؛

يكي ديگر از عوامل مهم در وقوع جرم و گناه، لقمه حرام مي‎باشد، وقتي به بزهكاران اطراف خود مي‎نگريم، مي‎بينيم كه بعضي از آنها تحصيل كرده‎اند، و داراي شناخت‎هاي علمي و ديني هم هستند، اما با وجود اين، گناهان عجيب و غريبي از آنان سر مي‎زند، حتي از يك جاهل نيز گناهكارترند. اينان كه با چراغ علم به سراغ كردارهاي خلاف عقل و شرع مي‎آيند كالاهاي خود را گزينش‎تر مي‎برند:

چو دزدي با چراغ آيد ** گزيده‎تر برد كالا

از نظر علم و دين، مسلم است كه همانگونه كه غذا در جسم انسان، اثر دارد و موجب حفظ جسم و تقويت آن مي‎گردد، در روح انسان نيز اثر دارد.

3*خانواده؛

يكي از پايگاههاي قوي در تربيت انسان و تحويل دادن مردان بزرگ، همچنين يكي از عوامل فساد و تباهي فرزندان و يكي از عمده‎ترين عوامل ناهنجاري در جامعه، خانواده است. خانواده، كانون هنجار و ناهنجاري‎هاي فردي و اجتماعي است. از همين مركز حياتي و سرنوشت‎ساز است كه بدي يا نيكي در سطح جامعه منتشر مي‎شود. بنابراين زمينه‎هاي بد خانوادگي، نقش بسزائي براي سوق دادن انسان به سوي گناه دارد. چنانكه زمينه‎هاي نيك خانوادگي، اثر بسيار خوبي در اجتناب از گناه خواهد داشت.

4*فقدان تربيت ؛

يكي از عوامل ناهنجاري انسان در جامعه، رشد مادي و فيزيكي به دور از رشد تربيتي است. توسعه نامتوازن در هر مجموعه‎اي، زشت و ملال انگيز است. مثلاً اگر در بدن انسان دست‎ها، بيش از پا يا انگشتان يك دست، بيش از انگشتان دست ديگر رشد كند، توازن و هماهنگي بدن را بهم مي‎ريزد. و چهره‎اي نازيبا به نمايش مي‎گذارد. فقدان تربيت در آدمي نيز چنين وضعيتي را جلوه‎گر مي‎كند. يعني رشد بدني او كامل شده، اما عناصر تربيتي را در خود نگرفته است. چنين موجودي وقتي وارد اجتماع مي‎شود، ناهمگون با جامعه است. لذا دست به اقداماتي مي‎زند كه از نظر اجتماعي بزه‎كار و نابهنجار و از لحاظ ديني معصيت و گناه محسوب مي‎شود.

5* آلودگي محيط زندگي؛

تمام عوامل خارجي كه در اطراف موجود زنده، از آغاز انعقاد نطفه وجود دارد و بر رشد بدني و روحي او تأثير مي‎گذارند محيط ناميده مي‎شود. بدون ترديد يكي از زمينه‎هاي گناه، محيط فاسد و ناپاك است. محيط از نظر كيفي و كمي داراي اقسامي است. مانند محيط مدرسه، خانه، اداره، روستا،‌ شهر، دانشگاه، و… كه هر كدام به نحوي بر انسان تأثير مي‎گذارند. بنابراين محيط زندگي در انسان و فرزندان او اثر شگرفي دارد. لذا مسئوليتي بزرگ بر دوش پدران و مادران و حتي مربيان است تا با انتخاب محيطي خوب و سالم، با ناهنجاريها مبارزه كنند.

6* دوستان ناباب؛

دوستي از مسايل ضروري زندگي انسان است كه بر سرنوشت دنيا و آخرت او تأثير مي‎گذارد و نيك و بد كردارهاي آدمي را رقم زده و جهت مي‎دهد. گاهي ديده مي‎شود كه همه عوامل تربيتي براي يك فرد فراهم بوده اما دوستان ناباب، او را منحرف كرده و از هدايت و رشد بازداشته‎اند. از طرف ديگر نيز به تجربه ثابت شده كه به دوستان عاقل و كاردان، بزه‎كاراني را از ورطه‎هاي سقوط و هلاكت نجات داده و به ساحل نجات رسانده‎اند.

اساساً استعدادها و توانايي‎هاي آدمي در ارتباط صميمي، صادقانه و دوستانه با ديگر افراد شكوفا مي‎شود. پس ضرورت دوست داشتن و معاشرت از يك سوء و پرهيز از دوستان ناباب ما را بر آن مي‎دارد تا در «آيين دوست‎يابي» دقت كنيم.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاسایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *