خانه / دعا / معنی و مفهوم استغفار در احادیث و روایات,خواص و فواید طلب استغفار

معنی و مفهوم استغفار در احادیث و روایات,خواص و فواید طلب استغفار

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com معنی و مفهوم استغفار در احادیث و روایات,خواص و فواید طلب استغفار را قرار دادیم . استغفار یعنی طلب آمرزش گناهان از خداوند با گفتن ذکر استغفرالله می باشد . استغفار انواع مختلفی دارد که شامل استغفار از گناه شخصی و ظلم به خود و استغفار از گناه به افراد دیگر و استغفار از گناهان اجتماعی می باشد . احادیث و روایات زیادی درباره فواید استغفار از امامان و پیامبر اکرم روایت شده است که در ادامه می خوانیم . سایت دعاگو …

,استغفار,استغفار یعنی چه,استغفار كي فضيلت,استغفار کا معنی,استغفارات,استغفار کی تسبیح,استغفار مكرر,استغفار ابراهيم لابيه,استغفار امیرالمومنین,استغفار النبي,استغفار يعني چه,استغفار يعني چي,معنی استغفار یعنی چه,استغفار کن یعنی چه,استغفر الله یعنی چه,استغفر الله يعني چه,استغفر یعنی چه,ذکر استغفار یعنی چه,کلمه استغفار یعنی چه,الاستغفار کی فضیلت,استغفار کی فضیلت کیا ہے,استغفار کی فضیلت و اہمیت,استغفر کا معنی,استغفر الله کا معنی,استغفارات الحسن البصري Pdf,استغفارات الحسن البصري,استغفارات ماه رجب,استغفارات جميله,استغفارات يوم الجمعة,استغفارات قبل النوم,استغفارات رمضان,استغفارات شهر رمضان,استغفارات مستجابة,استغفار مكرر 1000 مرة,استغفار مكرر بصوت جميل,استغفار مكرر Mp3,استغفار مكرر بصوت العفاسي,استغفار مكرر كتابه,استغفار مكرره,استغفار مكرر مكتوب,الاستغفار مكرر 100,الاستغفار مكرر 1000 مرة,اية استغفار ابراهيم لابيه,استغفار ابراهيم عليه السلام لابيه,ايه وما كان استغفار ابراهيم لابيه,تفسير وما كان استغفار ابراهيم لابيه,استغفار امیرالمومنین قبل از خواب,استغفار امیرالمومنین با صدای فرهمند,استغفار امیرالمومنین در مفاتیح الجنان,استغفار امیرالمومنین نی نی سایت,استغفار امیرالمومنین Pdf,استغفار امیرالمومنین ۷۰ بند,استغفار امیرالمومنین با ترجمه,استغفار هفتادبندی امیرالمومنین,استغفار امیرالمومنین ۳۰ بندی,استغفار النبي لامه,استغفار النبي لأهل البقيع,استغفار النبي لعمه,استغفار النبي في صلاته,استغفار النبي للمنافقين,استغفار النبي لوالديه,استغفار النبي يونس,الاستغفار النبي,صيغة استغفار النبي في صلاته

معنی و مفهوم استغفار در احادیث و روایات,خواص و فواید طلب استغفار

ذکر استغفار,معنی استغفار,استغفار چیست,استغفار در احادیث و روایات,استغفار از دیدگاه امامان,استغفار از دیدگاه پیامبر اکرم,بهترین ذکر برای استغفار,استغفار طلب درخواست آمرزش گناهان,استغفار از گناهان

معنی و مفهوم استغفار در احادیث و روایات,خواص و فواید طلب استغفار

معنی استغفار :

استغفار درخواست آمرزش گناهان از خدا به صورت زبانی با گفتن عبارت «استغفرالله» و همچنین به صورت عملی است.

در قرآن و روایات، موارد بسیاری از تشویق و امر به استغفار دیده می‌شود که از این میان، ۳۰ آیه از قرآن کریم، درباره استغفار پیامبران است. پیشگیری از عذاب الهی، آمرزش گناهان و افزایش روزی از آثار استغفار معرفی شده است.

استغفار، بهترین دعا و عبادت دانسته شده و انجام آن مستحب است؛ با این حال، در مواردی از جمله به عنوان کفاره بر شخص مُحرِم، واجب می‌شود. بر اساس آموزه‌های قرآن استغفار توسط پیامبر(ص) برای مشرکان جایز نیست.

امام علی(ع)، پشیمانی برای گناهان گذشته، تصمیم برای بازنگشتن به گناه، ادا کردن حقوق مردم و انجام واجبات را از شروط استغفار ذکر کرده است.

استغفار در همه وقت‌ها و همه مکان‌ها سفارش شده است؛ اما بر انجام آن در وقت سحر، تأکید بیشتری شده است. استغفار گاه به دلیل گناه شخصی و ظلم بر نفس، گاه به خاطر تعدی به دیگران و گاه به سبب گناهان اجتماعی انجام می‌شود.

مفهوم‌ استغفار :

واژه استغفار، به معنای درخواست زبانی یا عملی از خداوند برای آمرزش گناهان است و هدف از آن، درخواست مصونیت از آثار بد گناه و عذاب الهی دانسته شده است

استغفار، یا قولی و زبانی است، مانند گفتن «استغفر الله» و یا فعلی و عملی، مانند انجام دادن عملی که موجب آمرزش انسان می‌گردد.

از استغفار زبانی در باب‌هایی مانند طهارت، صلاة، صوم، حج، تجارت، ظهار و کفّارات بحث شده است.

برخی مفسران اهل سنت از جمله زمخشری و فخر رازی، واژه استغفار در آیاتی از قرآن را به معنای ایمان، یا اسلام دانسته‌اند. طبرسی، مفسر شیعه در قرن پنجم هجری، واژه استغفار در قرآن کریم را به معنای گزاردن نماز تفسیر کرده و از مصادیق استغفار در مقام عمل شمرده است.

مفهوم آمرزش‌خواهی، ۶۸ بار در قرآن کریم بیان شده است که ۴۳ مورد، مشتقات استغفار، هفده مورد در قالب «إغفر»، سه مورد به صیغه «یغفر»، دو مورد «تغفر» و یک بار به صورت «مغفرة» به کار رفته است.

تشویق به استغفار یا امر به آن نیز در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده و در مواردی، قرآن به توبیخ کسانی پرداخته که استغفار نکرده‌اند.

بنابر آموزه‌های قرآن، فرشتگان برای مؤمنان،و اهل زمین استغفار می‌کنند و درخواست آمرزش گناه، صفت پرهیزکاران معرفی شده است.

هم چنین در خواست گناهکاران از پیامبران برای استغفار و طلب آمرزش از خداوند از سوی آنان از مطالب مهمی است که شبهه شرک بودن در خواست استغفار از غیر خدا را رد می کند. محققان اهل سنت نیز بر اساس آیات قرآن کریم در خواست استغفار از پیامبر را شرک قلمداد نکرده اند.

فرزندان یعقوب پیامبر پس از حوادث مربوط به برادرشان یوسف از پدرشان درخواست کردند که از خداوند برایشان استغفار (طلب آمرزش) کند و او نیز به آنان وعده داد که انجام بدهد.

و نیز در باره پیامبر اسلام(ص) در آیات قرآن کریم می خوانیم که گناهکارانی که با گناه بر خویشتن ستم کرده اند از خدا استغفار می طلبند و پیامبر نیز از خدا برایشان طلب استغفار می کند.

حدود ۳۰ آیه از قرآن کریم، درباره استغفار انبیاست.

با این حال علامه طباطبایی، با اشاره به عصمت پیامبران، ارتکاب معصیت توسط آنها را مغایر با وظایف تبلیغی آنها دانسته و احتمال داده است که پیامبران، اعمال مباح خود را گناه شمرده و برای آن استغفار می‌کرده‌اند.

در آیات قرآن کریم و همچنین سخنان نقل‌شده از معصومان(ع)، برخی از آثار استغفار بیان شده است؛ از جمله: در امان ماندن از عذاب الهی، آمرزش گناهان، افزایش روزی و فرزندان، و همچنین عمر طولانی.

در روایتی تصریح شده است که استغفار فراوان موجب می‌شود نامه عمل بندگان، درخشان شود.

در روایتی دیگر، زرارة بن أعین از امام صادق(ع) نقل کرده است که کسی که گناهی مرتکب می‌شود، از صبح تا شب مهلت دارد که طلب آمرزش کند و در این صورت، آن گناه برایش نوشته نمی‌شود.

احکام استغفار :

استغفار، مستحب است؛ اما ممکن است به دلایلی، واجب یا حرام باشد.

استغفار مستحب: استغفار، بهترین دعا و عبادت به شمار رفته و در همۀ احوال، مستحب دانسته شده است؛ از جمله بین دو سجده نماز،بعد از تسبیحات اربعه،در قنوت به خصوص قنوت نماز وتر، هنگام سحر، و در ماه رمضان.

استغفار واجب: استغفار در مواردی واجب است؛ از جمله به عنوان کفّارۀ مُحرِمی که یک یا دو بار، مرتکب جدال شود.

استغفار حرام: بنابر قرآن کریم، استغفار مؤمنان برای مشرکان جایز نیست.

آداب استغفار :

در روایات نقل‌شده از امامان معصوم، آدابی برای استغفار ذکر شده است؛ از جمله امام علی(ع)، خطاب به مردی که در حال استغفار بود، شش ویژگی برای حقیقت استغفار بیان کرده است که عبارتند از:

پشیمانی از گذشته، تصمیم جدی بر بازنگشتن به گناه، ادای حقوق مردم، انجام واجبات ضایع شده، تلاش برای آب کردن گوشتی که از حرام روییده و چشاندن رنج طاعت به جسم.

استغفار، گرچه محدود به زمان و مکان خاصی نیست؛ اما در قرآن کریم، بر استغفار در وقت سَحر تأکید شده است.

انواع استغفار :

استغفار از نظر چگونگی و موضوع گناه به سه نوع تقسیم شده است:

استغفار از گناه شخصی و ظلم بر نفس (گناهان شخصی)
استغفار از گناه و تعدّی نسبت به حقوق افراد دیگر (گناهان افراد نسبت به یکدیگر)
استغفار از گناهان اجتماعی (گناهان مدیران و سیاستمداران و رهبران جامعه)

,ذکر استغفار,ذکر استغفار نی نی سایت,ذکر استغفار برای رفع مشکلات,ذکر استغفار چیست,ذکر استغفار برای حاجت,ذکر استغفار بهجت,ذکر استغفار برای ازدواج,ذکر استغفار در ماه رجب,ذکر استغفار برای ثروت,ذکر استغفار ماه رجب,سنگینی ذکر استغفار نی نی سایت,ذکر 400 استغفار نی نی سایت,ذکر چهارصد استغفار نی نی سایت,ذكر يونسيه ني ني سايت,ختم ذکر استغفار نی نی سایت,ذکر استغفار برای ثروت نی نی سایت,ذکر استغفار برای حاجت نی نی سایت,ذکر استغفار برای روزی نی نی سایت,فواید ذکر استغفار نی نی سایت,ذكر استغفار چيست,بهترین ذکر استغفار چیست,ذکر استغفار برای اموات چیست,بهترین ذکر برای استغفار چیست,معنی ذکر استغفار چیست,ذکر استغفار در نماز چیست,ذکر استغفار در ماه رجب چیست,ذکر استغفار برای حاجت روایی,فواید ذکر استغفار برای حاجت,بهترین ذکر استغفار برای حاجت,ذکر استغفار از نظر بهجت,ذکر استغفار برای ازدواج نی نی سایت,ذکر استغفار مخصوص ماه رجب,ذکر استغفار برای ثروتمند شدن,استغفار گناهان کبیره,دعای استغفار از گناهان کبیره,راه استغفار از گناهان کبیره,بهترین استغفار برای گناهان کبیره,راههای استغفار از گناهان کبیره,نماز استغفار از گناهان کبیره,استغفار گناهان,دعا برای استغفار گناهان,دعای استغفار گناهان,استغفار جهت آمرزش گناهان,استغفار از گناهان,استغفار برای گناهان بزرگ,استغفار از گناهان گذشته,استغفار بخشش گناهان,استغفار برای آمرزش گناهان,دعا برای استغفار گناه کبیره,دعای استغفار گناه کبیره,ذکر استغفار برای آمرزش گناهان,استغفار از گناهان بزرگ,نماز استغفار از گناهان,دعای استغفار از گناهان,ذکر استغفار از گناهان,استغفار از همه گناهان

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *