خانه / استجابت دعا / اسرار استجابت دعا از دیدگاه بزرگان

اسرار استجابت دعا از دیدگاه بزرگان

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com اسرار استجابت دعا از دیدگاه بزرگان را برای شما عزیزان قرار دادیم . یکی از اسرار و رازهای استجابت دعا این است که انسان در همه حال فکر و توجه خود را معطوف خداوند نماید .

اسرار استجابت دعا از دیدگاه بزرگان
اسرار استجابت دعا از دیدگاه بزرگان

اسرار استجابت دعا از دیدگاه بزرگان,سر استجابت دعا,اسرار و رازهای اجابت دعا,دعا و تضرع برای استجابت دعا,استجابت دعا چه اسراری دارد,کدام دعا استجابت می شود,اسرار استجابت دعا از دیدگاه ابوعلی سینا,معطوف کردن فکر و توجه به خداوند برای استجابت دعا,عوامل استجابت دعا

حكیم ژرف‌اندیش بوعلی سینا به نكته ظریفی درباره سرّ استجابت دعا اشاره نموده، می‌گوید: «نسبت دعا و تضرع به خواست و استدعا نسبت تفكر و اندیشه به درك یك مسأله علمی است».

از توضیحی كه در ادامه این كلام بوعلی آمده معلوم می‌شود كه به نظر ایشان همان طور كه با تفكر و اندیشیدن زمینه افاضه صور علمی از مبادی عالیه (مثلاً عقل فعّال) برای نفس انسانی پدید می‌آید آن گاه علم و معرفت برای انسان حاصل می‌شود.

با دعا و تضرع در پیشگاه الهی انسان مستعد می‌شود كه صورت سلامتی و صحت و یا صور دیگر به انسان افاضه شود، ‌پس دعا زمینه‌ساز افاضه الهی برای برآورده شدن خواست‌های انسان است.

بنابراین گرچه خداوند «دائم الفیض علی البریّه» است. امّا زمینه پذیرش و دریافت فیض باید در قابل فراهم شود و دعا نقش زمینه‌سازی برای پذیرش فیض دائمی الهی را دارد.

تحلیل بزرگان درباره سر اجابت دعا

برخی از بزرگان در تحلیل اسرار استجابت دعا حقایق ارزشمندی را عنوان كرده‌اند كه در فرازی از این سخنان آمده است:

دعا و ذکر و حضور و مراقبت در ذات انسان بلكه در بیرون از ذاتش آثار عجیب و غریبی دارد، چنانكه اگر كسی به طور پیوسته و مستمر فكر و توجه خود را به عالم قدس و جبروت معطوف نماید انوار حقایق بر او اشراق می‌شود و آن كسی كه مصاحب با ملكوتیان را اختیار كند، صاحب عزم و همت و اراده می‌شود و با توجه و ذكر و دعا به اخلاق ملكوتیان و اوصاف عقول قدسی متصف گردیده و صاحب رتبه ولایت تکوینی می‌شود كه می‌تواند در همه چیز تصرف كند.

پس استجابت دعا امری برخلاف سیره و سنت الهی نیست، بلكه یكی از علل و اسباب تحول و تبدل در عالم است.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *