خانه / استجابت دعا / شرایط استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواسته ها

شرایط استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواسته ها

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com شرایط استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواسته ها را برای شما عزیزان قرار دادیم . در احادیث و روایات برای استجابت دعا و برآورده شدن حاجت ها و رسیدن به خواسته ها شرایط مختلف و متعددی ذکر شده است . از جمله شرایط اجابت دعا که بسیار هم مهم است این است که انسان در همه حال و زمان ها با خداوند دعا و مناجات کند و دیگر شرایط استجابت دعا پاک بودن از آلودگی های ظاهری و باطنی و صلوات فرستادن قبل و بعد از دعا و دعای دسته جمعی می باشد …

شرایط استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواسته ها
شرایط استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواسته ها

شرایط استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواسته ها,شرایط مهم استجابت دعا,شرایط استجابت خواسته ها,شرایط برآورده شدن دعا,آداب و شرایط دعا,روایات درباره شرایط اجابت دعا,شرایط پذیرفته شدن دعا,شرایط برآورده شدن حاجت,شرایط مستجاب شدن دعا

برای استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواست انسان به وسیله دعا، شرایط متعدد و مختلف در روایات مطرح شده كه در این جا به طور خلاصه به چند مورد اشاره می‌شود:

در همه حال دعا كردن

یكی از شرایط مؤثر در اجابت دعا آن است كه انسان در همه حال اهل دعا و مناجات با خدا باشد .

امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود:

جدّم می‌فرمود در دعا پیش‌دستی كنید (پیش از آن كه گرفتار شوید دعا كنید) زیرا چون بنده‌ای بسیار دعا كند و بلائی به او برسد و دنبالش دعا كند، گفته شود: صدای آشناست، و اگر همواره اهل دعا نباشد، و بعد از پیش‌آمد ناگوار دعا نماید، بدو گفته شود: تاكنون كجا بودی؟

پاكی از آلودگی ظاهری و باطنی

یكی از شرایط استجابت دعا طهارت و پاكی انسان از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی است، لذا گفته‌اند:

شرط بسیار مهم تأثیر اذكار و ادعیه و اوراد و نظائر آنها، طهارت انسان است كه صرف لقلقه زبان سودی نبخشد، بلكه مبادا موجب قساوت و دوری هم بشود، زیرا كه ذكر عاری از فكر است یعنی قلب بی‌حضور است و قلب بی‌حضور چراغ بی‌نور است و شخص بی‌نور از ادراك حقایق دور است و مَثَل ذكر بی‌حضور مثَل كوری است كه در دست او مشعل نور است.

صلوات قبل از دعا و بعد دعا

از شرایط مؤثر دیگر كه در روایات فراوان مطرح شده صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) و ائمه اطهار (علیهم‌السّلام)، قبل از دعا و بعد از دعا است، به گونه‌ای كه دعا در لفّافه صلوات قرار گیرد.

امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) در كلام دل‌انگیزی در اینباره فرمود:

هر گاه از خدای سبحان درخواستی داری، ابتدا بر پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) درود بفرست، سپس حاجت خود را بخواه، زیرا خدا بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت درخواست شده، یكی را برآورده و دیگری را باز دارد.

دعا كردن به صورت دسته جمعی

مسأله دیگر كه در اجابت دعا مؤثر است و در روایات بر آن اصرار شده، دعای دسته‌جمعی است،

امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود:

هر گاه پیش‌آمدی پدرم را غمناك می‌كرد، زنان و كودكان را جمع می‌كرد، سپس دعا می‌نمود و آنها آمین می‌گفتند. و همچنین فرمود: هیچگاه چهارنفر با هم اجتماع نكرده‌اند كه برای مطلبی به درگاه خدا دعا كند، جز این كه با اجابت آن دعا از هم جدا شده‌اند.

یكی از بزرگان اهل معنا در اینباره گفته است:

به طور اصل كلّی نفوس مجتمع متحد را اثر یك نفس كلیّ الهی قوی است، و یكی از فضیلت‌های نماز جماعت و حلقه ذکر و مجتمع دعا این است كه هر انسانی یك صفت یا بیشتر از اوصاف خوب و كمالات انسانی را دارد و به فرض اگر یك انسان كامل باشد تا چه اندازه واسطه نزول برکات خواهد بود، انسان‌های گرد آمده در صلوات و ذكر دعا، كانّ یك انسان كامل و یا ظل و مثال او را تشكیل می‌دهند كه آن مجتمع نزول بركات خواهد بود.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. سلام
    ایا نمازی به اسم نماز حضرت مریم و یا نماز حضرت عیسی برای براوردن حاجت وجود دارد؟؟….. اگر وجود دارد لطفا طریقه انجام ان را بگویید
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *