خانه / مطالب متفرقه / حکمت الهی چيست – چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود

حکمت الهی چيست – چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود

حکمت الهی چيست – چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com حکمت الهی چيست – چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود را برای شما عزیزان قرار دادیم . آیا تمام جهان و اتفاقاتی که در این دنیا می افتد بر اساس حکمت الهی است ؟ آیا حکمت خدا در همه کارها وجود دارد ؟ حکمت خداوند در مشکلات و سختی ها و گرفتاری های زندگی و حکمت خداوند در ازدواج چگونه است ؟ کدام امورات و مسائل دنیا بر اساس حکمت الهی صورت می گیرد ؟ در ادامه از سایت دعاگو همراه ما باشید با دانستنی هایی درباره حکمت الهی …

حکمت الهی چيست - چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود
حکمت الهی چيست – چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود

حکمت الهی چيست – چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود,حکمت الهی,حکمت الهی چیست,آیا همه چیز حکمت الهی است,تحقیق درمورد حکمت الهی,تعریف حکمت چیست,حکمت خدا در مشکلات,دانستنی هایی راجع به حکمت خداوند,حکمت الهی در نهج البلاغه,دلایل قرآنی حکیم بودن خداوند,حکمت علم و فعل,آفرینش و تدبیر جهان هستی با حکمت,معنی و مفهوم حکمت الهی چیست,حکمت تکوینی,حکمت تشریعی

حکمت الهی چيست – چه مسائلی شامل حکمت خداوند نميشود

معنای حکمت این است که:

خداوند متعال كه عالم به همه چيز است نظام هستي را به صورت كامل و احسن آفريده، به طوري كه هيچ خلل و نقصي در آن راه ندارد و از اينكه كار لغو و بيهوده و قبيح و ناروا از او سر بزند، پاك و مبراست.

حکمت الهی همه عالم را فرا گرفته است و هیچ جایی نیست که حکمت آن را شامل نشود.

حكمت هم شامل علم است و هم شامل فعل. هم تکوین را رد بر می گیرد هم تشریع را.

1. حكمت تكويني

به اين معنا كه خداوند در آفرينش و تدبير عالم هستي حكيم است، يعني هر موجودي را به استعداد و قابليت ذاتي او ايجاد كرده و متناسب با غايت مطلوب آن موجود، اسباب و شرايط لازم براي رسيدن به آن غايت را در اختيار او گذارده است.

چنان كه در قرآن كريم مي‌فرمايد: «ربنا الذي اعطي كل شيء خلقه ثم هدي»؛[ طه، 50]

پروردگار ما كسي است كه هر چيزي را خلقتي كه در خور اوست داده، سپس آن را هدايت فرموده است.

2. حكمت تشريعي

به اين معنا كه خداوند در قانونگذاري توان و طاقت بشر را نيز در نظر دارد و تكليف به ما لايطاق (تكليفي كه در طاقت بشر نيست) نكرده است. و از طرفي موجوداتي را كه شايستگي و قابليت كمالات عقلاني و معنوي را دارند از هدايت تشريعي بهره‌مند ساخته و معارف و احكام و تعاليم ديني را از طريق عقل و وحي به آنان آموخته است.

و همچنين خداوند بر پايه عدل و حكمت كيفر و جزا مي‌دهد و از پاداش نيكوكاران نمي‌كاهد و آنچه را شايسته آنان است و به آنها وعده داده است به آن عطا خواهد نمود.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *